Interpretacja tekstu biblijnego
2023-07-02
Konstytucja o Objawieniu wskazuje na trzy kryteria interpretacji tekstu biblijnego: interpretować tekst, pamiętając, że Pismo św. stanowi jedną całość, trzeba uwzględnić żywą Tradycję Kościoła oraz analogię wiary (KO 12). Interpretacja wiąże się zawsze z aktualizacją tekstu. Temat wspólnoty jest jednym z kluczowych zagadnień zarówno
biblistyki, jak też historii judaizmu i chrześcijaństwa. Prezentowana praca jest interdyscyplinarnym spojrzeniem na interpretację tekstu; zob. poniżej
Amadeusz Citlak (red.), Interpretacja tekstu biblijnego. Wokół problemów wspólnoty, Kraków: Wydawnictwo NOMOS 2023, ss. 255.
Od Redakcji
Temat wspólnoty biblijnej jest jednym z kluczowych zagadnień zarówno
biblistyki, jak też historii judaizmu i Kościołów chrześcijańskich. W
tradycji chrześcijańskiej jest to zazwyczaj zagadnienie „Kościoła”, w
tradycji judaizmu „wspólnoty” — „synagogi” lub współcześnie, abstrahując
nieco od pojęcia Kościoła i przy- należności konfesyjnej, po prostu
„grupy religijnej”. Mimo głębokich zmian kulturowych, jakim podlegają
obecnie środowiska religijne, temat wspólnoty ciągle pozostaje tematem
wiodącym, a nawet wyznacza pewien sposób myślenia w innych obszarach
religioznawstwa i teologii. Uważna lektura Pisma Świętego wymaga
osadzenia go w realiach kulturowych tamtego czasu. Głównym celem tej
publikacji jest zwrócenie szczególnej uwagi na dynamikę egzystencji i
formowania się analizowanych wspólnot. Miały one bowiem decydujący wpływ
na to, czym ostatecznie stał się starotestamentowy „kahal” i
nowotestamentowa „ekklesia”.
Dzięki temu, że autorami poszczególnych rozdziałów są przedstawiciele
kilku dyscyplin naukowych — religioznawcy, teolodzy, bibliści i
hebraiści — możliwe jest zróżnicowane spojrzenie na tradycję biblijną i
sposób jej interpretacji. Lekturę polecamy zainteresowanym nie tylko
Biblią, ale również historią religii.
dr Amadeusz Citlak (red.) - adiunkt Instytutu Psychologii PAN, autor książek oraz artykułów naukowych. Zainteresowania naukowe: język jako medium przekonań społecznych; psychologia religii; psychologia historyczno-kulturowa.