Jezus - punkt centralny i ostateczny ewangelizacji
2012-10-07
Benedykt XVI zachęcił wiernych, by
skierować spojrzenie na Pana Jezusa:
Punktem centralnym i ostatecznym ewangelizacji w każdym miejscu i
czasie, jest Jezus Chrystus, Syn Boży (Mk 1,1), natomiast krzyż
jest w pełnym tego słowa sensie znakiem wyróżniającym tego, który głosi
Ewangelię: znakiem miłości i pokoju, wezwaniem do nawrócenia i
pojednania - mówił w homilii Ojciec św. zob.
warto_przeczytac
Benedykt XVI w tekście programowym dla Synodu Biskupów wytycza kierunki (drogi) dla nowej ewangelizacji:
- zastanowić się nad „nową ewangelizacją”, odnosząc ją do ewangelizacji
zwyczajnej i misji „ad gentes”;
-
punktem centralnym i ostatecznym ewangelizacji, w każdym miejscu i
czasie, jest Jezus Chrystus, Syn Boży (por. Mk 1,1; Hbr 2, 9n);
- Kościół istnieje dla ewangelizowania.
Wierni poleceniu Pana Jezusa Chrystusa Jego uczniowie poszli na cały
świat, aby głosić Dobrą Nowinę, zakładając wszędzie wspólnoty
chrześcijańskie. Z czasem stały się one Kościołami dobrze
zorganizowanymi, z wieloma wiernymi. W określonych okresach
historycznych Boża Opatrzność pobudzała odnowiony dynamizm działalności
ewangelizacyjnej Kościoła;
- Duch Święty rozbudził w Kościele nowy powiew, by głosić Dobrą Nowinę,
dynamizm duchowy i duszpasterski, który znalazł swój wyraz
powszechniejszy i swój najbardziej autorytatywny impuls w II Soborze
Watykańskim.
- odnowiona dynamika ewangelizacji wywołuje korzystny
wpływ na dwie szczególne „gałęzie”, które się z niej rozwijają – to
znaczy z jednej strony „misio ad gentes”, czyli głoszenie Ewangelii
tym, którzy jeszcze nie znają Jezusa Chrystusa i Jego orędzia zbawienia,
z drugiej zaś strony nową ewangelizację skierowaną zasadniczo do osób,
które chociaż zostały ochrzczone, oddaliły się od Kościoła i żyją bez
odnoszenia się do praktyki chrześcijańskiej;
- sprzyjać nowemu spotkaniu z Panem, który sam jeden
wypełnia ludzkie życie głębokim sensem i pokojem; aby sprzyjać odkryciu
na nowo wiary, źródła łaski, niosącej radość i nadzieję w życie
osobiste, rodzinne i społeczne;
- takie szczególne
ukierunkowanie nie może zmniejszać ani aktywności misyjnej we właściwym
tego słowa znaczeniu, ani też zwyczajnej działalności ewangelizacyjnej w
naszych wspólnotach chrześcijańskich. W istocie trzy aspekty jednej i
tej samej ewangelizacji wzajemnie się dopełniają i umacniają;
- małżeństwo (rodzina) jest powołane, aby było nie tylko przedmiotem, ale także podmiotem nowej ewangelizacji;
- jedną z głównych idei pobudzenia ewangelizacji, jaką dał II Sobór
Watykański, jest powszechne powołanie do świętości, które jako takie
dotyczy wszystkich chrześcijan (Lumen gentium, 39-42).
Święci są prawdziwymi protagonistami ewangelizacji we wszystkich jej
wyrazach. Są oni także szczególnie pionierami i animatorami nowej
ewangelizacji: poprzez wstawiennictwo i przykład swego życia,
wyczulonego na wyobraźnię Ducha Świętego ukazują oni osobom
indyferentnym, lub wręcz wrogim, piękno Ewangelii i komunii w Chrystusie
i zachęcają wiernych, że tak powiem „letnich”, by żyli z radością
wiarą, nadzieją i miłością, do odkrycia „smaku” Słowa Bożego i
sakramentów, zwłaszcza chleba życia – Eucharystii. Jest wielu świętych
między misjonarzami głoszącymi Dobrą Nowinę niechrześcijanom,
tradycyjnie w krajach misyjnych i obecnie wszędzie tam, gdzie mieszkają
niechrześcijanie. Świętość nie zna przeszkód kulturalnych, społecznych,
politycznych, religijnych. Jej język – język miłości i prawdy – jest
zrozumiały dla wszystkich ludzi dobrej woli i zbliża ich do Jezusa
Chrystusa, niewyczerpalnego źródła nowego życia;
- nie można mówić o nowej ewangelizacji bez szczerej gotowości do
nawrócenia. Chęć pojednania z Bogiem i bliźnim (por. 2 Kor 5,20) jest
najlepszą drogą nowej ewangelizacji. Chrześcijanie, jedynie będąc
oczyszczeni, mogą odnaleźć uzasadnioną dumę ze swej godności dzieci
Boga, stworzonych na Jego obraz i odkupionych cenną krwią Jezusa
Chrystusa, mogą doświadczyć Jego radości, aby ją dzielić ze wszystkimi,
bliskimi i dalekimi;
- wstawiennictwa wielkich ewangelizatorów, do których pragniemy zaliczyć z
wielką miłością błogosławionego Jana Pawła II, którego długi pontyfikat
był także przykładem nowej ewangelizacji. Powierzamy się opiece
Najświętszej Maryi Panny, Gwiazdy nowej ewangelizacji. Wraz z nią
prosimy o szczególne zesłanie Ducha Świętego, aby z wysoka oświecał
zgromadzenie synodalne i uczynił je owocnym dla drogi Kościoła (homilia z 7.10.2012).