Sensacyjne wprowadzenie ustępuje filmowi biblijnemu - opowieść o stworzeniu człowieka ukazuje antropomorficznego Boga, młodego mężczyznę, lepiącego z gliny niemowlę, które ożywia wkładając do wody. U boku Boga dorasta dwoje dzieci, rozmawiają z Nim jak z tatą, który kocha ich nade wszystko. W tym z pozoru idealnym świecie czai się jednak zazdrosne zło, Lucyfer, któremu udaje się doprowadzić ludzi do nieposłuszeństwa. Po zjedzeniu podanego przez kusiciela owocu uciekają zawstydzeni i nadzy. Bóg nie poddaje się jednak: chce, by Jego dzieci kochały Go, a nie tylko były Mu posłuszne. Film w skrócie przypomina najważniejsze wydarzenia Ewangelii, narodziny Jezusa, Jego nauczanie, odrzucenie i skazanie na śmierć. Na krzyżu wypowiada słowa skierowane do Jana „to Matka twoja”. Ta rozbudowana biblijna sekwencja przeplatana jest z rozmową Juana Manuela z Szefową – na stwierdzenie, że to straszny finał ona odpowiada, że to dopiero początek!
Na dokumentalną część filmu składa się seria spotkań Juana Manuela, który przedstawia się jako „adwokat diabła”. Pierwszą osobą, z którą rozmawia, jest John Rick Miller, który realizuje swą misję dla miłości Boga w świecie, a osobistą przemianę zawdzięcza żonie i doświadczeniu Medjugorie. Kolejne spotkanie ma miejsce w Kolumbii, a jego bohaterką jest Amada Rosa Perez, modelka, która nawróciła się i znalazła szczęście: dzięki modlitwie (różaniec nazywa batem na diabła), spowiedzi, doświadczeniu bliskości Maryi. Poruszające są kolejne spotkania – z Salvadorem Iñiguezem w Meksyku, który wyjaśnia, czy można kochać Boga, mieszkając w piekle – zajmuje się ubogimi, prostytutkami, chorymi. W Panamie ks. Francisco Verar opowiada o wiosce Maryi Królowej pokoju, gdzie schronienie i pomoc znajdują m.in. dzieci i kobiety. W Waszyngtonie dr John Bruchalski daje świadectwo o swoim nawróceniu – lekarza, który kiedyś przeprowadzał aborcje. Dziś wskazuje na miłosierdzie, na proste ewangeliczne środki, modlitwę i post, a przede wszystkim na miłość. Lekarz proponuje Juanowi Manuelowi kolejną osobę, którą warto spotkać, w której życiu za sprawą Maryi dokonała się przemiana: to Lola Falana, była gwiazda estrady. Mimo że należała do Kościoła episkopalnego, cierpiąc na stwardnienie rozsiane gorąco pragnęła zobaczyć Maryję: objawienie, o którym mówi, doprowadziło ją aż do Medjugorie. Z perspektywy swego cierpienia opowiada o eschatologii, krzyżu i miłości. Finał filmu prowadzi nas do Medjugorie: tam Juan Manuel rozmawia zarówno z trojgiem „widzących”, jak i z uzdrowioną Włoszką. On sam – „adwokat diabła” – daje się nareszcie przekonać!
Widzów mogą razić uproszczenia: chrześcijaństwo w wersji Szefowej wydaje się obce i niemal nieznane, zaś inscenizacja scen biblijnych jest naiwna, m.in. za sprawą antropomorfizacji Boga. Te zabiegi służą jednak precyzyjnemu celowi, realizowanemu w zasadniczej, dokumentalnej części filmu: chodzi o wyraźne przypomnienie, że w relacji człowieka z Bogiem liczy się miłość. Ogromną wartością filmu, wyprodukowanego przez sanktuarium w Medjugorie (i będącego poniekąd jego reklamą), są świadectwa osób, z którymi rozmawia reżyser, będący narratorem filmu: dotyka ludzkich dramatów, nie skrywa największych nawet grzechów po to, by przypomnieć ogrom Bożego Miłosierdzia, umożliwiającego nawrócenie. A jego narzędziem staje się Maryja.
-> Księga Rodzaju, Ewangelie
ks. Marek Lis