2024-03-21
Temat: Poszczególne części Mszy św.: ich znaczenie, a nasze uczestnictwo (postawy i zaangażowanie, szacunek)
Cel ogólny: uczeń świadomie przeżywa Mszę Świętą
Cele szczegółowe:
· potrafi wymienić poszczególne części Mszy Świętej
· rozumie znaczenie poszczególnych części Mszy Świętej
· wie, jakie postawy obowiązują w danych momentach liturgii
· rozumie znaczenie gestów i postaw obowiązujących podczas Mszy Świętej
· wykonuje postawy i gesty świadomie i z szacunkiem
· chętnie angażuje się podczas Mszy Świętej
Metody i techniki:
Wykład, rozmowa kierowana, wizualizacja, praca w grupach, burza mózgów.
Pomoce dydaktyczne:
Prezentacja multimedialna, karty pracy.
Czas:
45 minut
1. Wprowadzenie (8 minut):
a) prowadzący katechezę wita uczestników
b) prowadzi modlitwę - np. "Duchu Święty, który oświecasz…” lub "Ojcze nasz”.
c) przedstawia temat - np. "tematem dzisiejszego spotkania będzie Msza Święta…” (slajd 1);
d) burza mózgów - prowadzący pisze na tablicy "Msza Święta” i pyta o skojarzenia: nie ocenia ich, przyjmuje jako dobre, chwali za zaangażowanie; skojarzenia zapisują na tablicy ci, którzy je podają.
a) prowadzący odwołuje się do skojarzeń uczestników, rozważa je i jeśli są trafne, wykorzystuje do wyjaśnienia, czym jest Msza Święta, np. ktoś podał nazwę "Eucharystia”, a prowadzący mówi "tak, właśnie to jest jedno z innych określeń na Mszę Świętą, brawo!”; jeśli uczestnicy nie podali innych nazw na Mszę Świętą, podaje je (slajd 2);
b) prowadzący podaje definicje Mszy Świętej z KKK 1325-1332 i tłumaczy je (slajdy 3-5);
c) prowadzący pyta uczestników o części Mszy Świętej: "czy wiecie, z jakich części składa się Msza Święta?”, tak samo jak wyżej docenia odpowiedzi, chwali trafne;
d) prowadzący przedstawia etapy Mszy Świętej i omawia je (slajdy 6-10);
e) prowadzący pyta uczestników o gesty i postawy w trakcie liturgii ("jakie znacie gesty i postawy podczas Mszy Świętej?”), przedstawia ich znaczenie (slajdy 11 i 12).
a) prowadzący dzieli uczestników na grupy 3-4 osobowe w zależności od ich liczby, rozdaje po karcie pracy na grupę i tłumaczy na czym będzie polegać zadanie: na karcie pracy wypisane są etapy Mszy Świętej w tabeli, a uczestnicy mają dopisać do nich właściwe gesty i postawy - najlepsza drużyna zwycięża (slajd 13).
b) Po zakończeniu pracy prowadzący włącza filmiki (slajdy 14 i 15), na których wyjaśnione jest kiedy obowiązują we Mszy Świętej które gesty i postawy, uczestnicy sprawdzają odpowiedzi - grupy wymieniają się kartami, sprawdzają odpowiedzi.
a) prowadzący pyta uczestników o cel gestów, co mają one wyrażać "Co waszym zdaniem wyrażają te gesty, po co je wykonujemy?” - nakierowuje na odpowiedź, że szacunek i cześć wobec Boga (rozmowa kierowana);
b) prowadzący daje możliwość uczestnikom zadania pytań;
c) na koniec wspólna modlitwa, np. "Chwała Ojcu…”;
d) prowadzący dziękuje za spotkanie i żegna uczestników - slajd 16 (ostatni).
Komentarz metodyczny:
Prowadzący przed zajęciami powinien sprawdzić, czy w sali działa komputer i jest podłączony do rzutnika i głośników, sprawdza, czy działa Internet oraz czy przygotowane są przybory potrzebne do pracy: karty pracy, długopisy, tablica, markery/kreda.
Poprawne odpowiedzi do karty pracy:
Odpowiedz prawidłowo na pytania:
Prawda/fałsz:
Sprawdzian wiedzy
Odpowiedz prawidłowo na pytania:
Prawda/fałsz:
Podczas przeistoczenia siedzimy P/F
Podczas Ewangelii stoimy P/F
Podczas słów "Oto Baranek Boży…” klęczymy P/F
Podczas wyznania wiary bijemy się w piersi P/F
Postawa klęcząca wyraża uniżenie, pokorę P/F
Oprac. Maciej Mierzwa, Marcin Michałków
Alumni IV roku WMSD w Opolu