Wyszukiwarka:
Katechezy biblijne

Cnota umiarkowania

2024-05-31

Konspekt katechezy

Temat: Cnota umiarkowania

Cel ogólny: uczeń praktykuje umiarkowanie.

Cele szczegółowe:

- zna definicję cnoty jako takiej;

- zna definicję cnoty umiarkowania;

- rozumie potrzebę umiarkowania w życiu codziennym;

- podaje przykłady sytuacji, w których potrzebna jest cnota umiarkowania;

- rozumie, że brak umiarkowania może przynieść szkodę innym i jemu samemu;

- podaje przykłady umiarkowanego i nieumiarkowanego postępowania.

Metody i techniki:

Wykład, rozmowa kierowana, praca w grupach, burza mózgów.

Pomoce dydaktyczne:

Tablica ścieralna, prezentacja multimedialna, film z YT, karta pracy.

Czas:

45 minut


Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie (8 minut):

a) nauczyciel wita uczniów;

b) sprawdza obecność;

c) włącza fragment odcinka serialu The Chosen (slajd 1), zadaje pytania i prowadzi dyskusję. Pytania: czy znacie bohaterów przedstawionych w tej scenie? Czy znacie tę scenę? Jaką postawę prezentują dwaj bracia? Jaką postawę prezentuje Jezus? Nauczyciel w rozmowie nakierowuje uczniów na odpowiedź "umiarkowanie”;

d) przedstawia temat - np. "tematem dzisiejszego spotkania będzie umiarkowanie” - uczniowie zapisują w zeszycie temat (slajd 2).


2. Treść (12 minut):

a) burza mózgów: nauczyciel zapisuje słowo "umiarkowanie” na tablicy i pyta uczniów o skojarzenia - nauczyciel zachęca uczniów do aktywności, do dzielenia się pomysłami, przyjmuje wszystkie odpowiedzi, jeśli trzeba rozwija je;

b) nauczyciel podsumowuje je i przedstawia definicję cnoty jako takiej oraz cnoty umiarkowania (slajdy 3 i 4);

c) nauczyciel opowiada czym jest umiarkowanie: że jest jedną z czterech cnót kardynalnych obok męstwa, roztropności i sprawiedliwości, opowiada krótko historię namysłu nad tą cnotą (slajd 5);

d) potem pyta uczniów, w jakich momentach trzeba być szczególnie umiarkowanym, co pomaga w byciu umiarkowanym.


3. Praca w grupie(15 minut)

a) nauczyciel dzieli uczestników na 3-4 osobowe grupy w zależności od ich liczby, rozdaje po karcie pracy na grupę i tłumaczy na czym będzie polegać zadanie (polecenia podane są na karcie pracy);

b) po 10 minutach nauczyciel wysłuchuje odpowiedzi, chwali za dobre odpowiedzi.


4. Podsumowanie (10 minut)

a) nauczyciel mówi, odwołując się do odpowiedzi uczniów, o zastosowaniu cnoty umiarkowania w życiu (slajd 6);

b) nauczyciel wyświetla notatkę dla uczniów do przepisania (slajd 7);

c) nauczyciel daje możliwość uczestnikom zadania pytań;

d) nauczyciel dziękuje za spotkanie i żegna uczestników (slajd 8).


Komentarz metodyczny:

Prowadzący przed zajęciami powinien sprawdzić, czy w sali działa komputer i jest podłączony do rzutnika i głośników, sprawdza, czy działa Internet oraz czy przygotowane są przybory potrzebne do pracy: karty pracy, długopisy, tablica, markery/kreda.


Materiały pomocnicze:
  1. Arystoteles, Etyka nikomachejska, Wydawnictwo Naukowe PWN 2007, II 7-8, 1107a.
  2. Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 2012, nr 1809.

Oprac. Maciej Mierzwa


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Karta pracy - lekcja etyki - cnota umiarkowania

Zadanie nr 1. Napisz poniżej każdej sytuacji, jak należy zachować się zgodnie z cnotą umiarkowania:

  1. Kończę oglądać odcinek mojego ulubionego serialu i mam ochotę zobaczyć następny, ale jest już późno, a następnego dnia muszę wcześnie rano wstać do szkoły. Co zrobię?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Na przyjęciu urodzinowym kolegi zjadłem już dużo słodyczy, ale mam ochotę na więcej, chociaż wiem, że jeśli zjem jeszcze, to może rozboleć mnie brzuch. Co zrobię?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Ktoś biegnąc korytarzem wpadł na mnie i oblał mnie sokiem z butelki, którą trzymał w ręce. Jak zareaguję?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Młodsze rodzeństwo zabrało mi telefon i nie chce go oddać. Jak zareaguję?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Kolega/koleżanka z klasy skrytykował/skrytykowała moje ubranie/moją fryzurę itp. Jak zareaguję?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

Zadanie nr 2. Zaznacz, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.

  1. Zdradzanie sekretów jest zgodne z cnotą umiarkowania. P F
  2. Opowiadanie obraźliwych żartów sprzeciwia się cnocie umiarkowania. P F
  3. Ograniczanie jedzenia słodyczy jest zgodne z cnotą umiarkowania. P F
  4. Przeglądanie mediów społecznościowych w czasie lekcji jest wyrazem bycia umiarkowanym. P F
  5. Przechwalanie się swoimi osiągnięciami jest niezgodne z cnotą umiarkowania. P F


Pliki do pobrania:

  1. Cnota umiarkowania (2).pptx
Pozostałe tematy
Aktualności

Kościół na początku

Dziewiąty tom Opera omnia kard. C.M. Mariniego (zm. 2012) jest kontynuacją dzieła, które prezentuje ogromy wkład intelektualny i duchowy Arcybiskupa Mediolanu w życie i misję Kościoła. Kolejny tom podejmuje temat eklezjologiczny ("Kościół na początku"). Pracy egzegetycznej towarzyszy komentarz duszpasterski wg ignacjańskich Ćwiczeń duchowych i metody lectio divina wybranych tekstów biblijnych; zob. opera 

więcej

Zakończenie cyklu 2024/25

Redakcja ssb24.pl dziękuje za udział w cyklu medytacji w rytmie lectio divina nt. "Maryja - kobieta przy Nadziei" (45 medytacji - wprowadzenie). Serdecznie dziękujemy kapłanom diecezji gliwickiej, którzy przygotowali medytacje w Roku Jubileuszowym. Owocem tej posługi słowa będzie też publikacja książki pt. Światło nadziei w psalmach, Wyd. Jedność, Kielce 2025. Nowy cykl 2025/265 rozpocznie się w I Niedzielę Adwentu. Zapraszamy!

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 20343681

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu