Wyszukiwarka:
Rozważania niedzielne: Rok B

XXIII Niedziela zwykła – 9.09.2018

2018-09-08

News

Ewangelia jest pełna znaków i błogosławieństwa. Wierzący coraz bardziej uświadamiają sobie, że żyją pod mocną i kochającą ręką Boga. Boża prawica jest znakiem ochrony i bezpieczeństwa.


CZYTAJ!
Mk 7,31–37 (BP)

[Jezus] znowu opuścił okolice Tyru i przemierzał ziemie Dekapolu. Przez Sydon szedł w kierunku Jeziora Galilejskiego. Wtedy przyprowadzili do Niego głuchoniemego o prosili Go, aby położył na niego rękę. Odprowadził go na bok, z dla od tłumu. włożył palce w jego uszy i śliną dotknął jego języka; spojrzał w niebo, westchnął i rzekł do niego: "Effatha", to znaczy: Otwórz się! Natychmiast otworzyły się jego uszy i zostały rozwiązane więzy jego języka, tak że mógł poprawnie mówić. I przekazał im, aby nic nikomu nie mówili, ale im bardziej zakazywał, tym więcej oni rozpowiadali. Pełni podziwu mówili: "Wszystko dobrze uczynił. Sprawił, że głusi słyszą, a niemi mówią".


ROZWAŻ!

Gest nałożenia rąk ma bardzo długą i bogatą tradycję w Biblii.

W Starym Testamencie dotyczy to trzech rzeczywistości:

  • Błogosławienie dzieci. W Starym Testamencie nakładanie rąk było znakiem błogosławieństwa udzielanego dzieciom. Na przykład Jakub pobłogosławił swoich dwóch wnuków, kładąc im ręce na głowy.
  • Przekazanie funkcji i odpowiedzialności. W Księdze Liczb lud Izraela nałożył ręce na lewitów, ofiarowując ich na służbę Panu (por. Lb 8,9-10). Mojżesz kładł ręce na Jozuego, aby udzielić mu autorytetu i mocy, gdy ustanawiał go wodzem i swoim następcą (por. Lb 27,18-23).
  • Prośba o bezpośrednią Bożą ingerencję. Prorok Elizeusz nałożył ręce na zmarłego chłopca, by go wskrzesić (por. 2 Krl 4,34).

W Nowym Testamencie gestu używa zarówno Jezus jak i apostołowie. Powtarzają się te same motywy co w Starym Testamencie: Jezus błogosławi dzieci (Mk 10,16), apostołowie przekazują funkcje i rozsyłają na misje (Dz 13,3), Jezus kładąc ręce uzdrawia, jak w dzisiejszej Ewangelii (Mk 7,34n).

Jezus został poproszony o ten gest więc cała społeczność zrozumiała go i traktowała jako normalną praktykę. Nie byli zdziwieni formą, ale zaskoczyła ich skuteczność: "Dobrze uczynił wszystko. Nawet głuchym słuch przywraca i niemym mowę" (Mk 7,37 BT).

Jezus obiecał, że tym, którzy uwierzą, będą towarzyszyć znaki, podobne do tych, co On czynił: "(…) na chorych ręce kłaść będą, i ci odzyskają zdrowie" (Mk 16,18).

Oczywiście nie można tego gestu traktować magicznie. Pierwszym działającym jest Bóg, a każda modlitwa i gest - z nią związany - jest wyrazem naszego zaufania i współdziałania z Nim. Dopowiadając tylko trzeba zaznaczyć, że w Nowym Testamencie nakładanie rąk było gestem udzielania pełni Ducha Świętego – szczególnie nowym wierzącym.

W oparciu o te podstawy biblijne, nakładanie rąk ma swoje ważne miejsce w dwóch sakramentach Kościoła – w bierzmowaniu i święceniach kapłańskich. W przypadku modlitwy to moc Ducha Świętego czy znaki i cuda które wypowiadał Jezus.


MÓDL SIĘ!

Jezu, nałóż na mnie swoje dłonie i uzdrawiaj mnie, uwalniaj mnie i wypełniaj mocą Swojego Ducha.

Jezu, błogosław, bym i ja stał się Twoim uczniem, bym był gotowy również przekazywać Twoje błogosławieństwo w rodzinie i wśród przyjaciół, kładąc na nich swoje ręce.


ŻYJ SŁOWEM!

W ciągu najbliższego tygodnia pomódl się za kogoś najbliższego z rodziny, przyjaciół, kto tego potrzebuje. Zapytaj także czy możesz się pomodlić z nałożeniem rąk.

ks. Artur Sepioło

fot. Mano benedicente - San Clemente a Tahull, Spagna

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14050859

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu