2018-01-29
W trzecim dniu odbywało się w Kanie Galilejskiej wesele i była na nim Matka Jezusa. Na wesele zaproszono również Jezusa wraz z uczniami. Gdy zabrakło wina, Matka Jezusa rzekła do Niego: "Nie mają wina". Jezus odpowiedział: "Kobieto, czy to należy do mnie lub do ciebie? Jeszcze nie nadeszła moja godzina". Wtedy Jego Matka zwróciła się do służących: "Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie". A znajdowało się tam sześć kamiennych naczyń na wodę, które służyły do żydowskich obmyć rytualnych. Każde z nich mieściło po dwie lub trzy miary. Jezus polecił usługującym: "Napełnijcie naczynia wodą". I napełnili je aż po brzegi. Następnie powiedział: "Zaczerpnijcie teraz i zanieście przewodniczącemu uczty". I zanieśli. Skoro gospodarz skosztował wody przemienionej w wino, a nie wiedział, skąd było - służący natomiast, którzy zaczerpnęli wodę ,wiedzieli - poprosił pana młodego i rzekł mu: "Każdy podaje najpierw dobre wino, a gdy goście sobie podpiją, gorsze. Ty przechowałeś dobre wino aż dotąd". Taki początek znaków uczynił Jezus w Kanie Galilejskiej i tak objawił swoją chwałę, a Jego uczniowie uwierzyli w Niego. Po tym wszystkim Jezus wraz z Matką, braćmi i uczniami przybył do Kafarnaum, gdzie pozostał kilka dni.
Obok Prymasa Tysiąclecia, wielką rolę w krzewieniu prawdy o sprawiedliwości i miłości społecznej odegrał bp Hubert Bednorz, ordynariusz katowicki w latach 1967-85. Sanktuarium maryjne w Piekarach Śląskich gościło papieża Jana Pawła II podczas drugiej pielgrzymki do Polski (20. 06. 1983). Papież wygłosiła tam programowe przemówienie i nadał tej świątyni tytuł Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej; wprowadził też to wezwanie do Litanii loretańskiej jako obowiązujące na Górnym Śląsku. Po powstaniu diecezji gliwickiej (1992) ogłosił jej Patronką (jak też główną Patronką całej archidiecezji katowickiej) Najświętszą Maryję Pannę jako Matkę Sprawiedliwości i Miłości Społecznej.
Patronka ludu śląskiego, podobnie jak niegdyś w Kanie Galilejskiej, zostawia nam to samo przesłanie, z którym niegdyś zwróciła się do sług weselnych. Służebnica Pańska uświadamia nam odwieczną prawdę Ewangelii. Wszyscy jesteśmy sługami Chrystusa, który „przyszedł służyć i oddać życie na okup za wielu”. Życie społeczne stanie się przedsionkiem Królestwa Bożego, pod jednym wszakże warunkiem: że będziemy się wzajemnie miłowali, jak nas nauczył Chrystus i jak dał tego przykład na Krzyżu. Uszanowanie przykazań Bożych, zwłaszcza zachowanie dnia świętego, to podstawowy warunek osiągnięcia sprawiedliwości społecznej. Przypominają o tym niestrudzenie działacze Związku Zawodowego „Solidarność” od czasów stanu wojennego. Kościół w Mszy św. o M. B. Piekarskiej (12 września) modli się o to samo słowami kolekty: „abyśmy wiernie strzegąc prawdziwej wolności dzieci Bożych, wysłużonej przez ofiarę Chrystusa, mogli przyczyniać się do budowania sprawiedliwości i miłości społecznej”.
Matko sprawiedliwości i miłości społecznej –
módl się za nami!
ŻYJ SŁOWEM!
Kompendium Nauki Społecznej Kościoła (2005) dedykowane zostało św. Janowi Pawłowi, wielkiemu nauczycielowi nauki społecznej, świadkowi sprawiedliwości i pokoju w świecie współczesnym. To on jest autorem trzech encyklik społecznych: o pracy (1981), o pokoju (1987) i o tym, że głównym bogactwem człowieka jest sam człowiek (1991). Matka Kościoła - na wzór Matki Bożej z Kany - troszczy się o sprawy duchowej i społeczne swoich dzieci. Jakie "kwestie społeczne" w naszym kraju (rejonie) polecilibyśmy dzisiaj wstawiennictwu Matki Sprawiedliwości i Miłości Społecznej?