Królowa pokoju (Regina pacis)
2018-10-16
Pokój w świeci, w Kościele i sercu każdego człowieka to dar, o który trzeba się nieustannie modlić. Im więcej modlitwy, tym więcej nadziei na „pokój i radość w Duchu Świętym”. Charakterystyczne jest to, że Matka Boża - w licznych objawieniach - przypomina o wezwaniu do nawrócenia i modlitwy o pokój.
CZYTAJ!
Ps 85,9-14 (tłum. A. Tronina - Psałterz Biblii Greckiej)
Posłucham, co mówi we mnie Pan, Bóg:
Oto ogłasza pokój swemu ludowi,
swoim świętym i tym, co zwracają serce ku Niemu.
Zaiste, Jego zbawienie
jest blisko tych, co się Go boją,
aby w ziemi naszej zamieszkać mogła chwała.
Miłosierdzie i prawda spotkały się,
sprawiedliwość i pokój dały sobie pocałunek.
Prawda z ziemi wyrosła
a sprawiedliwość spogląda z nieba.
Pan bowiem użyczy łaskawości
a ziemia nasza wyda swój owoc.
Sprawiedliwość przed Nim pójdzie,
będzie wytyczać drogę Jego krokom.
ROZWAŻ!
Skoro Syn Maryi nazwany został już w proroctwie „Księciem Pokoju” (Iz
9,5), to Jego Matce słusznie przysługuje tytuł „Królowej Pokoju”. Dzięki swej
roli w zbawczym dziele Syna, miała Ona istotny udział w przywracaniu pierwotnej
harmonii między Bogiem a człowiekiem i ludzi między sobą. Teologiczna prawda o
Maryi jako Królowej Pokoju dojrzewała w świadomości Kościoła przez długie
wieki. Szczególny wyraz dał temu przekonaniu papież Benedykt XV, który podczas
straszliwej wojny światowej (1917) polecił dołączyć do Litanii loretańskiej
wezwanie „Królowo Pokoju”.
W nowym Mszale maryjnym znalazł się też tekst Mszy Świętej o Najświętszej
Maryi Pannie, Królowej Pokoju. Wiodące tematy tego wspomnienia liturgicznego to
dziękczynienie za dar pokoju, a także gorąca prośba o pokój dla całej
ludzkości. Pełnia pokoju i życie w zgodzie całego stworzenia to bezcenne dary,
przywrócone światu przez wcielenie Syna Bożego. Dzięki wstawiennictwu Królowej
Pokoju możemy żywić nadzieję na przywrócenie w całym świecie daru jedności i
pokoju.
Pierwszym czytaniem liturgicznym tej Mszy św. jest wspomniany fragment
Księgi Izajasza, mówiący o „Księciu Pokoju”. Jest to jedno z trzech proroctw o
przyszłym władcy z królewskiego rodu Dawida. Jego symboliczne imię Emmanuel,
„Bóg z nami” wskazuje na jego szczególną bliskość z Bogiem, a zarazem z
człowiekiem. W kontekście tytułu Maryi jako „Królowej Pokoju” ważne jest
nazwanie królewskiego Potomka mianem „Księcia Pokoju”. Wyjaśnieniem tego
niezwykłego określenia są ostatnie słowa perykopy: „Wielkie będzie Jego
panowanie w pokoju bez granic na tronie Dawida i nad Jego królestwem, które On
utwierdzi prawem i sprawiedliwością, odtąd i na wieki” (Iz 9,6). Maryja jako
Matka Mesjasza zrodziła światu zapowiadanego Księcia Pokoju; dlatego też
uczestniczy w Jego dziele budowania pokoju w świecie rozdartym niezgodą.
Psalm responsoryjny (Ps 85,9-14) kończy się zapowiedzią pokoju (szalom),
jaki zapanuje dzięki interwencji Boga w czasie zbawczym. W tym kontekście
Ewangelia o Zwiastowaniu (Łk 1,26-39) zapowiada ten bliski czas zbawienia,
który przyniesie ludziom pokój i zgodne współżycie. Świetnie wyraził tę
nadzieję św. Paweł: Przez Chrystusa Bóg pojednał wszystko z sobą i wprowadził
pokój przez krew Jego krzyża (Kol 1,20). Odtąd wierzący są dziećmi pokoju,
należą już do królestwa Bożego, które oznacza „pokój i radość w Duchu Świętym”
(Rz 14,17).
MÓDL SIĘ!
Królowo pokoju -
módl się za nami!
ŻYJ SŁOWEM!
Misją sług słowa Bożego jest "[ogłaszać] pokój swojemu ludowi" (Ps 85,9; por. Łk 2,14; J 14,27; 20,19n). Głosiciele pokoju są nosicielami dobrej nowiny, a ich stopy są błogosławione (Iz 40,9; 52,7; Ps 96,2). Królowa Pokoju zanosi orędzie pokoju wszystkim ludziom - módlmy się zatem z Nią o pokój w świecie!
ks. Antoni Tronina
fot. Regina pacis - Bazylika Matki Bożej w Rzymie