Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Drogi wychowania

Lekcja życia rodzinnego

2019-11-10

Szkoła Nazaretu to przede wszystkim środowisko wychowania rodzinnego. Rodzice są pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami i wychowawcami. „Wychowawcze oddziaływanie rodziców jest tak ważne, że trudno je czymkolwiek zastąpić. Do rodziców należy bowiem stworzenie takiej atmosfery rodzinnej, przepojonej miłością i szacunkiem dla Boga i ludzi, która sprzyjałaby spójnemu osobowemu i społecznemu wychowaniu dzieci” (DWCH 3). Jeśli Syn Boży wybrał rodzinę jako miejsce swojego objawienia, to czyż może być lepsze środowisko wzrastania w wierze, nadziei i miłości?


Czytaj!
Łk 4,16-24 (BP)

Jezusa przyszedł też do Nazaretu, gdzie się wychował. Zgodnie ze swym zwyczajem wszedł w dzień szabatu do synagogi i wstał, aby czytać. Podano Mu zwój proroka Izajasza. Gdy go rozwinął, znalazł miejsce, gdzie było napisane:

«Duch Pana nade mną,

dlatego mnie namaścił,

abym ubogim głosił dobrą nowinę.

Posłał mnie, abym ogłosił więźniom wyzwolenie,

a niewidomym przejrzenie,

abym zniewolonych czynił wolnymi, abym ogłosił rok łaski od Pana».

Zwinął zwój, oddał go słudze i usiadł. A oczy wszystkich w synagodze były w Nim utkwione. Zaczął więc mówić do nich: „Dziś wypełniło się pismo, które słyszeliście”. Wszyscy przytakiwali Mu i dziwili się słowom łaski, które wypowiadał. I mówili: „Czyż to nie jest syn Józefa?”. Wtedy powiedział do nich: „Z pewnością przypomnicie mi to przysłowie: «Lekarzu, ulecz samego siebie. Dokonaj także tutaj, w swojej ojczyźnie, tych rzeczy, które, jak słyszeliśmy, wydarzyły się w Kafarnaum»”. I dodał: „Zapewniam was, że żaden prorok nie jest mile widziany w swojej ojczyźnie…”.

 

Rozważ!

Nazaret nie jest miejscem urodzenia Jezusa, ale miejscem, gdzie się „wychował” (w. 16). Jest to Jego „ojczyzna”, choć ta prawdziwa jest w niebie (J 14,1-14; por. Flp 3,20; Hbr 12,22). Życie rodzinne miało swój rytm i tradycje. W Izraelu rodziny tworzyły społeczności klanowe, czyli patriarchalne związki rodowe. Stąd istotna była przynależność do konkretnego rodu (pokolenia) oraz znajomość rodowodu (por. Mt 1,1-17; Łk 3,23-38). Także Jezusa pytano o pochodzenie: „Skąd Ty jesteś?” (J 19,9) bądź wyrażano wątpliwość: „Czyż to nie jest syn Józefa?” (Łk 4,22; por. J 6,42).

W Nowym Testamencie są dwa określenia Jezusa: Nazoraìos (Nazirejczyk) i Nazarenos (Nazarejczyk). Druga forma pojawia się u Marka i Łukasza. Papież Ratzinger podejmuje się próby rozwiązania tego problemu lingwistycznego oraz omawia kwestie dwóch różnych genealogii Jezusa (por. Jezus z Nazaret, III, 9-23. 152-157). W zakończeniu genealogii według Mateusza, pisze: „Jakub zaś był ojcem Józefa, męża Maryi, która urodziła Jezusa, zwanego Chrystusem” (1,16). Mateusz zmienia w tym miejscu wcześniejszy ciąg sformułowań „był ojcem” na „[Maryja] urodziła”, wskazując na zupełnie nowy początek, kiedy w dzieje ludzkości wkracza sam Bóg, „dając narodziny, które nie dokonują się przez ludzkie «rodzenie»”. Przy tej okazji wyjaśnia, że „Mateusz w nazwie Nazaret dosłyszał echo proroczych słów o „różdżce” (neser) i w nazywaniu Jezusa Nazarejczykiem wyczuł aluzję do spełnienia się obietnicy, zgodnie z którą z obumarłego pnia Jessego Bóg miał dać nową odrośl, na której miał spocząć Duch Boży (por. Jezus z Nazaret, III, 155). Również na inskrypcji na krzyżu Jezus był nazwany Nazarejczykiem (J 19,19).

W kilku innych miejscach Ewangelii spotykamy nawiązanie do rodziny – bliskich Jezusa (por. Mt 12,46-50; Mk 3,31-35; Łk 8,19-21). W tych miejscach Jezus nie neguje wartości więzów rodzinnych (więzów krwi) a także innych zobowiązań łączących ludzi. Wskazuje jednak, że tym, co na trwałe łączy ludzi, jest wiara powstała ze słuchania słowa Bożego. Dla chrześcijan „stać się bliźnim” (w j. pol. «krewnym») – w rodzinie, we wspólnocie – oznacza nie tylko więź pokrewieństwa, lecz głęboką tajemnicę bliskości, z której rodzi się obowiązek konkretnego działania (por. Łk 10,29-37). „Pierwszym zadaniem rodziny chrześcijańskiej, stróża bliskości z Bogiem, jest świadczenie o Bogu wobec wszystkich braci w wierze oraz całego świata, nawet jeśli on tego nie rozumie (…). Klarowne, mocne i odważne świadectwo ukazujące czym jest rodzina zgodnie z zamysłem Boga, staje się nie tyle sposobem «stawania się bliźnim», lecz jedynym, wyłącznym, niezastąpionym obowiązkiem, aby utrzymywać żywą bliskość w rodzinie, która została wam podarowana i której jesteście świadkami” (por. C.M. Martini, Słownik duchowy, 130).

Lekcja życia rodzinnego to coś więcej niż pokrewieństwo, to bliskość, która wypływa z wiary wyrażającej się w miłości – „[wiary], która działa przez miłość” (Ga 5,6 BT; por. 1 Tm 1,5; Jk 2,18). Papież Paweł VI zachęcał w Nazarecie, w którym „wychował się Jezus”: „Niech Nazaret nauczy nas, czym jest rodzina, jej wspólnota miłości, jej surowe i proste piękno, jej święty i nierozerwalny charakter. Uczmy się od Nazaretu, że wychowanie rodzinne jest cenne i niezastąpione i że w sferze społecznej ma ona pierwszorzędne i niezrównane znaczenie” (LG I, 384n).

Zasady życia rodzinnego opierają się na wzajemnej służbie w miłości – „wzajemnym poddaniu w bojaźni Chrystusowej” (Ef 5,21). Na tym fundamencie buduje się relacje małżeńskie i rodzinne oraz normy i wskazania wychowawcze (por. Ef 5,21 – 6,4; Kol 3,18-21).

Warto jeszcze zapytać:

  • Jaka jest rola wspólnej lektury Pisma Świętego?
  • Dlaczego papież Franciszek tak bardzo zachęca, by „każdy dom [był] kandelabrem”, wokół którego gromadzi się rodzina na modlitwie i domowej liturgii? (por. AL 8-30)
  • Jakie są współczesne wyzwania stające przed rodziną chrześcijańską?

 

Módl się!

Modlitwa do Świętej Rodziny

Jezu, Maryjo i Józefie,

w was kontemplujemy

blask prawdziwej miłości,

do was zwracamy się z ufnością.

Święta Rodzino z Nazaretu

uczyń także nasze rodziny

środowiskami komunii i Wieczernikami modlitwy,

autentycznymi szkołami Ewangelii

i małymi Kościołami domowymi.

Święta Rodzino z Nazaretu

niech nigdy więcej w naszych rodzinach nikt nie doświadcza

przemocy, zamknięcia i podziałów:

ktokolwiek został zraniony albo zgorszony,

niech szybko zazna pocieszenia i uleczenia.

Święta Rodzino z Nazaretu,

przywrócić wszystkim świadomość

sakralnego i nienaruszalnego charakteru rodziny,

jej piękna w Bożym zamyśle.

Jezu, Maryjo i Józefie,

usłyszcie, wysłuchajcie naszego błagania!

Amen.(Franciszek; por. AL 325).


Żyj Słowem!

Zachęcam do wnikliwej lektury posynodalnej adhortacji apostolskiej Franciszka Amoris laetitia, zwłaszcza na temat dialogu w rodzinie (nr 136-140), jak umocnić wychowanie dzieci, w tym o edukacji seksualnej (nr 259-290) oraz duchowości małżeńskiej i rodzinnej (nr 313-325; por. FC 11-12).

ks. Jan Kochel

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14070050

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu