Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Motyw snu w Biblii

Sen Madianity (cz. III)

2020-02-24

News
Sen Madianity i jego interpretacja doprowadziły do tego, że Gedeon wyzbył się lęku, a w jego serce wstąpiła odwaga. Zaczął wychwalać Boga, a następnie powrócił do obozu izraelskiego i rozpoczął przygotowania do walki.



Czytaj!
Sdz 7,15-25

Kiedy Gedeon usłyszał opowiadanie o śnie i jego wyjaśnienie, oddał pokłon Bogu, a wróciwszy do obozu izraelskiego rzekł: «Powstańcie! Oto Pan wydał w ręce wasze obóz Madianitów». Wówczas Gedeon rozdzielił owych trzystu mężów na trzy hufce, dał każdemu z nich do ręki rogi i puste dzbany, a w nich pochodnie. «Patrzcie na mnie - rzekł im - i czyńcie to samo, co ja. Oto ja dojdę do krańca obozu, a co ja będę czynić i wy czyńcie. Gdy zatrąbię w róg ja i wszyscy, którzy są ze mną, wówczas i wy zatrąbicie w rogi dokoła obozu i będziecie wołać: Za Pana i za Gedeona!»

Gedeon i stu mężów, którzy mu towarzyszyli, doszli do krańca obozu w chwili, gdy tuż po zmianie następowało czuwanie środkowej straży nocnej. Zatrąbili w rogi i potłukli dzbany, które trzymali w swych rękach. Natychmiast zatrąbiły w rogi także owe trzy hufce i potłukły dzbany. Wziąwszy zaś w lewą rękę pochodnie, a w prawą rogi, aby na nich trąbić, wołali: «Za Pana i za Gedeona!» I przystanęli, każdy na swoim miejscu, dokoła obozu. Powstali wtedy wszyscy w obozie, poczęli krzyczeć i uciekać. Podczas gdy owych trzystu mężów trąbiło na rogach, Pan sprawił, że w całym obozie jeden przeciw drugiemu skierował miecz. Obóz uciekł do Bet-Haszszitta ku Sartan aż do granicy Abel-Mechola obok Tabbat.

Zebrali się mężowie izraelscy z pokolenia Neftalego, Asera i z całego pokolenia Manassesa i urządzili pościg za Madianitami. Gedeon rozesłał gońców do wszystkich gór efraimskich, by powiedzieli: «Zejdźcie na spotkanie z Madianitami i zajmujcie przed nimi wszystkie źródła wodne aż do Bet-Bara i Jordanu». Zebrali się więc wszyscy mężowie Efraima i zajęli źródła wodne aż do Bet-Bara i Jordanu. Ujęli przy tym dwóch dowódców madianickich: Oreba i Zeeba. Oreba zabili na skale Oreba, a Zeeba przy tłoczni Zeeba. ścigali nadal Madianitów, a głowy Oreba i Zeeba przynieśli Gedeonowi za Jordan.


Rozważ!

Zgodnie z przekazem deuteronomisty, sen Madianity i jego interpretacja (Sdz 7,13-14) miały duży wpływ na Gedeona, tak iż okazały się przełomem w jego militarnej aktywności. Widząc nastawienie swych wrogów, sędzia oddał cześć Bogu, wrócił do izraelskiego obozu i zaczął przygotowywać żołnierzy do zwycięstwa, które zapowiedział JHWH. W tym miejscu narracji kończy się dialog między Bogiem i synem Joasza, a w jego miejsce wchodzi opis walki oraz pościgu za Madianitami (Sdz 7,16-25). Sędzia dzieli wojowników na trzy oddziały, daje im rogi, pochodnie i puste dzbany, a następnie rozkazuje, by w pobliżu madianickiego obozu naśladowali jego postawę. Zwycięstwo nad Madianitami (podobnie jak zdobycie Jerycha w Joz 6) ukazane jest w formie symbolicznej walki i praktyki kultycznej, której towarzyszy nocna procesja w kierunku obozu Madianitów. Atak na wroga ma miejsce w początkowej fazie środkowej straży nocnej, czyli ok. godziny 22.00, gdy większość żołnierzy już spała. Według materiału źródłowego Sdz 7,19-22, sędzia otoczył obóz od północy, południa i zachodu, czyli zewsząd, gdyż po wschodniej jego stronie był pagórek More. By ukryć blask pochodni, Gedeon nakazał umieścić je w dzbanach. Gedeon – dla wywołania paniki w szeregach wroga – postanowił wykorzystać w walce efekty dźwiękowe i świetlne. Na jego znak wojownicy Izraela zatrąbili w rogi, potłukli dzbany, wyeksponowali pochodnie i wznieśli militarno-religijny okrzyk ḥereb ljhwh ûlegidʽôn („miecz za JHWH i za Gedeona”).

Ten niesamowity hałas obudził Madianitów, którzy zaczęli krzyczeć z przerażenia, gdyż myśleli, że do ich obozu wtargnął nieprzyjaciel. Po omacku i w panice chwycili za broń i zaczęli się wzajemnie zabijać. O podobnej sytuacji informuje jeden z egipskich mitów. Pod Edfu Horus doprowadził do zamętu w szeregach nieprzyjaciół, tak iż wzajemnie się pozabijali. Ci spośród Madianitów, którym udało się przeżyć, zaczęli uciekać przed Izraelitami do Bet-Haszszitta, w kierunku Sartan i aż do granicy Abel-Mechola obok Tabbat. Madianici wycofali się na południową stronę More, by dotrzeć do brodów Jordanu, które ciągnęły się wzdłuż doliny Bet-Szean. W pogoń za Madianitami ruszyli Izraelici z rodu Manassesa, Neftalego i Asera. Gedeon wezwał też Efraimitów, którzy mieli zająć brzeg Jordanu, odciąć zbiegom dostęp do wód i uniemożliwić przeprawę. To oni pochwycili i zabili madianickich dowódców: Oreba (ʽōrēb „kruk”) i Zeeba (ze’ēb „wilk”).

Nota o śmierci wrogich dowódców, w tym przypadku Oreba i Zeeba, jest cechą charakterystyczną dla biblijnych scen batalistycznych, w których zwykle opisy potyczek z wodzami następują po relacjach z przebiegu głównej bitwy. Tak też jest w przypadku cyklu o Gedeonie. Nota o śmierci ściganych przez niego wrogów wieńczy oryginalną wersję kompleksu Sdz 6,11–7,25.

Zastanów się:
  • Kiedy ostatni raz się spowiadałeś?
  • Które grzechy najczęściej powtarzają się w Twoim życiu?
  • Których grzechów wstydzisz się najbardziej?
  • Czy walczysz ze swoimi pokusami, grzechami, nałogami?

Módl się!

Święty Michale Archaniele!
Wspomagaj nas w walce,
a przeciw niegodziwości i zasadzkom
złego ducha bądź naszą obroną.
Oby go Bóg pogromić raczył,
pokornie o to prosimy,
a Ty, Wodzu niebieskich zastępów,
szatana i inne duchy złe,
które na zgubę dusz ludzkich
po tym świecie krążą,
mocą Bożą strąć dopiekła.
Amen.

Modlitwa papieża Leona XIII


Żyj słowem!

Walcz z szatanem! Zaplanuj i dobrze przygotuj się do spowiedzi św. przed rozpoczęciem Wielkiego Postu.

ks. Łukasz Florczyk

fot. A. Macura

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14068183

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu