Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Nie lękajcie się!

Eliasz w Sarepcie

2021-03-11

News
Księga Królestw przedstawia zawiłe dzieje podzielonej monarchii Izraela. Państwo północne, oderwane od dynastii Dawida, było w IX wieku terenem działania proroka Eliasza.



Czytaj!
1 Krl 17,1-16

Prorok Eliasz z Tiszbe w Gileadzie rzekł do Achaba: „Na życie Pana, Boga Izraela, któremu służę! Nie będzie w tych latach ani rosy ani deszczu, dopóki nie powiem”. Potem Pan skierował do niego to słowo: „Odejdź stąd i udaj się na wschód, aby ukryć się przy potoku Kerit, który jest na wschód od Jordanu. Wodę będziesz pił z potoku, krukom zaś kazałem, aby cię tam żywiły”. Poszedł więc, aby uczynić według rozkazu Pańskiego, i podążył, aby zamieszkać przy potoku Kerit, na wschód od Jordanu. A kruki przynosiły mu rano chleb i mięso wieczorem, wodę zaś pił z potoku.

Lecz po pewnym czasie potok wysechł, gdyż w kraju nie padał deszcz. Wówczas Pan skierował do niego to słowo: „Wstań, idź do Sarepty koło Sydonu i tam będziesz mógł mieszkać, gdyż kazałem tam pewnej wdowie, aby cię żywiła. Wtedy wstał i zaraz poszedł do Sarepty. Kiedy wchodził do bramy tego miasta, pewna wdowa zbierała tam sobie drwa. Więc zawołał ją i powiedział: Daj mi, proszę, trochę wody w naczyniu, abym się napił. Ona zaś zaraz poszła, aby jej nabrać, ale zawołał na nią i rzekł: Weź, proszę, dla mnie i kromkę chleba! Na to odrzekła: Na życie Pana, Boga twego! Już nie mam pieczywa - tylko garść mąki w dzbanie i trochę oliwy w baryłce. Właśnie zbieram kilka kawałków drewna i kiedy przyjdę, przyrządzę sobie i memu synowi strawę. Zjemy to, a potem pomrzemy. Eliasz zaś jej powiedział: Nie bój się! Idź, zrób, jak rzekłaś; tylko najpierw zrób z tego mały podpłomyk dla mnie i przynieś mi! A sobie i twemu synowi zrobisz potem. Bo Pan, Bóg Izraela, rzekł tak: Dzban mąki nie wyczerpie się i baryłka oliwy nie opróżni się aż do dnia, w którym Pan spuści deszcz na ziemię. Poszła więc i zrobiła, jak Eliasz powiedział, a potem zjadł on i ona oraz jej syn, i tak było co dzień. Dzban mąki nie wyczerpał się i baryłka oliwy nie opróżniła się według obietnicy, którą Pan wypowiedział przez Eliasza.


Rozważ!

Opowiadanie o wizycie proroka w Sarepcie związane jest ze skutkami długotrwałej suszy, która spowodowała klęskę głodu. Akcja dzieje się za panowania bezbożnego króla Achaba i jego małżonki, okrutnej Jezabel.

Cykl opowiadań o Eliaszu przypomina nieco „kwiatki św. Franciszka”: barwne legendy służą zbudowaniu czytelników. Druga część dzisiejszej lektury ukazuje próbę wiary, na jaką prorok wystawił bezimienną wdowę z Sarepty. Była to próba tak wielka, że Jezus po wiekach przypomni ją mieszkańcom rodzinnego Nazaretu (Łk 4,36). Ponownie tuż przed śmiercią wskaże On na przykład ubogiej wdowy, która oddała na ofiarę „wszystko, co miała na utrzymanie (Łk 21,4).

Wdowa z historii Eliasza mogła dokonać tak niesłychanej ofiary tylko dlatego, że oparła się na słowie Boga, przekazanym przez proroka. „Nie bój się” jest tutaj zachętą do oddania własnego życia na „ofiarę żywą, świętą, Bogu miłą” (Rz 12,1). Dlatego też nagroda obiecana przez proroka przypomina już pokarm eucharystyczny: chleb i napój, zdolny zaspokoić wszelkie pragnienia.

  • Czy stać mnie na tak heroiczną ofiarę?
  • Czy mogę ją sobie w ogóle wyobrazić?
  • Święci są po to, by nas zawstydzać – tłumaczył Jan Paweł II wynosząc na ołtarze Karolinę Kózkównę. Niech więc przykład polskich świętych zawstydza nas i uczy duchowości eucharystycznej. Niech pozwala wnikać coraz głębiej w misterium najświętszej Ofiary Chrystusa: „On się nam daje cały”! Który z Świętych budzi moje zawstydzenie?


Módl się!
Żyj Słowem!


ks. Antoni Tronina

fot. jk

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14075377

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu