Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Nie lękajcie się!

List Jeremiasza

2021-04-29

News
Baruch (hebr. baruch - "błogosławiony") to skrót od Barachiasz. Był on synem Neriasza, sekretarzem Jeremiasza (Jr 32,12nn; Ba 1,1nn). Zapisał list "o nicości bożków", w którym odnajdziemy kolejne wezwanie: Nie bójcie się!



Czytaj!
Ba 6,10-14; por. 22.28.64.68

Ubierają w szaty, jak ludzi, bogów srebrnych, złotych i drewnianych,
którzy nie mogą obronić się przed rdzą i robakami.
Gdy przywdziewają ich w szkarłatne szaty,
ścierają z ich twarzy kurz świątyni,
który w wielkiej obfitości na nich osiada.
Ten trzyma berło, jakby jaki rządca kraju,
ale nie może zabić, jeśliby kto przeciw niemu wykroczył.
Ów trzyma w prawicy miecz i siekierę,
ale nie obroni siebie w czasie wojny ani przed złodziejami.
Stąd jasną jest rzeczą, że nie są bogami;
więc się ich nie bójcie!


Rozważ!

Tzw. List Jeremiasza, dołączany zwykle do Księgi Barucha, jest utworem napisanym po grecku w środowisku diaspory żydowskiej. Autorstwo Jeremiasza jest czysto umowne; w rzeczywistości utwór powstał na przełomie III i II wieku przed Chrystusem w Mezopotamii. Wykorzystanie imienia Jeremiasza tłumaczy się powszechną wówczas metodą pseudonimii. Nowe kompozycje przypisywano dawnym autorytetom, dla dodania powagi własnym dziełom.

Utwór jest satyrą na bóstwa pogańskie. Można w nim wyodrębnić dziesięć zwrotek; każda z nich kończy się refrenem zawierającym podobną myśl: posągi bożków nie są bogami, toteż nie trzeba się ich bać. Wezwanie: „nie bójcie się ich!” powraca pięciokrotnie w całym utworze; tutaj przyjrzymy się dokładniej tylko zwrotce drugiej (Ba 6,7-14), ale podobny układ mają też akapit czwarty (23-28), dziewiąty (56-64) i dziesiąty (65-68).

Podstawowym argumentem przeciw bożkom jest to, że jako wytwory rąk ludzkich nie mają one życia. Choć mają świetne szaty, trzeba z nich ściera kurz, Berło w ich ręku jest pustym atrybutem, gdyż nie mają oni realnej władzy. Podobnie jest z ich uzbrojeniem, symbolem wojowników: w rzeczywistości figury te nie mogą obronić się przed atakiem wroga na świątynię. Stąd wniosek: posągi nie są bogami i nie trzeba się ich bać.

  • Czy potrafię odróżniać prawdziwą „bojaźń Bożą” od jej namiastek, używanych przez władzę świecką?
  • Czy moja wiara chrześcijańska sięga głębiej niż „kult obrazów”, który często zarzucają nam przeciwnicy katolicyzmu.
  • Czy Chrystus pozostaje dla mnie jedynym „obrazem Boga niewidzialnego” (Kol 1,15)?


Módl się!

Żyj Słowem!


ks. Antoni Tronina

fot. jk

Pozostałe tematy
Aktualności

Festiwal Życia 2025

Trwa największe spotkanie młodzieży chrześcijańskiej w Polsce - Festiwal Życia - Kokotek 7-13 lipca br. Temat "Przejście"; osoba - Mojżesz, który przeprowadził lud Izraela do ziemi obiecanej, a dziś prowadzi młodych do życia z wiary; zob. festiwal-zycia

więcej

Problem pytań w pedagogii biblijnej

W serii wydawniczej "Opolska Myśl Teologiczna" WT Uniwersytetu Opolskiego ukazała się nowa książka pt. "Problem pytań w pedagogii biblijnej". Monografia napisana przez dwóch autorów: ks. dr Piotra Heroka, biblistę i ks. prof. Jana Kochela, katechetyka. Sztuki stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi uczy Pismo Święte; GGN; zob. pytania

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 19813891

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu