Św. Pankracy (†304)
2023-01-07
Wśród męczenników pierwszego Kościoła, obok świętych dziewic i męczennic, byli też
młodzieńcy, którzy oddawali życie w obronie wiary chrześcijańskiej. Wśród nich
wyróżnił się syn obywateli rzymskich, pochodzących z Azji Mniejszej – Pankracy.
Był on obywatelem rzymskim od urodzenia, podobnie jak Szaweł z Tarsu. Obydwaj
znali swoje prawa i przywileje (por. Dz 16,21. 37n; 22,25-29; 23,27).
Czytaj!
[Żydzi słuchali Pawła]
uważnie, lecz teraz zaczęli krzyczeć: „Precz z nim! Nie godzi się, aby taki żył
na ziemi!”. Krzycząc, zrzucali z siebie płaszcze i ciskali piaskiem w górę.
Wtedy dowódca kazał go odprowadzić do koszar, a następnie polecił go
wychłostać, aby wymusić zeznania. Chciał się bowiem dowiedzieć, dlaczego z taką
wrogością krzyczeli przeciwko niemu. Gdy go wiązano rzemieniami, Paweł odezwał
się do setnika: „Czy obywatela rzymskiego, który nie został osądzony, wolno wam
biczować?”. Kiedy setnik to usłyszał, poszedł do dowódcy i zapytał: „Co
zamierzasz zrobić? Ten człowiek jest przecież Rzymianinem”. Wtedy dowódca
zbliżył się i zapytał: „Powiedz mi, jesteś Rzymianinem?”. „Tak!” –
odpowiedział. Wówczas rzekł dowódca: „Ja wiele zapłaciłem, by uzyskać to
obywatelstwo”. „A ja posiadam je od urodzenia” – odpowiedział Paweł. Wtedy
natychmiast odeszli od niego ci, którzy mieli go przesłuchiwać. A dowódcę
ogarnęło przerażenie, bo zorientował się, że kazał związać Rzymianina.
Dz 22,22-29 (BT)
Rozważ!
Jednym z najtrwalszych
osiągnięć starożytnych Rzymian było ich prawodawstwo. Początkowo funkcjonowało
ono jako prawa zwyczajowe przyjęte od przodków, jednak z czasem stworzono
trwały system prawny, spisany w latach 451 – 449 p.n.e. jako Prawo XII
Tablic, wyryte na brązowych tablicach i ustawione na Forum Romanum.
Obejmowało ono normy prawa cywilnego, państwowego i karnego, zawierało opis
procedur sądowych i regulowało obyczaje związane z kultem religijnym. Każdy
obywatel rzymski był objęty tym prawem i mógł zawsze się do niego odwołać.
Rzymianie szczegółowo regulowali przepisami prawnymi np. dziedziczenie i
nabywanie ziemi, stosunki rodzinne i in. Prawo cywilne – ius civilis –
wychodziło od rozstrzygnięć konkretnych przypadków (łac. casus– „przypadek”), a dochodziło do wyroku drogą rozwiązań prawnych, zgodnych z iuris
prudentia – „biegłą znajomością prawa oraz wiedzą o tym, co sprawiedliwe, a
co niesprawiedliwe”. Aktualność i znaczenie zachowały również do dziś takie maksymy
prawa rzymskiego, jak np.: nemo iudex in causa sua, czyli „nikt nie może
być sędzią we własnej sprawie”; audiatur et altera pars – „należy
wysłuchać (w procesie sądowym) obu stron”; in dubio pro reo – „w wypadku
wątpliwym (należy orzec na korzyść oskarżonego)”; lex retro non agit – „prawo nie działa wstecz” albo dura lex sed lex – „twarde prawo, lecz
prawo”.
Pierwsza fala prześladowań
chrześcijan przez rzymskie władze była zgodna z literą prawa, a rozpoczęła się już w I wieku za panowania
cesarza Nerona (37-68 n.e.). Druga fala prześladowań nastała za czasów cesarza
Domicjana (81-96 n.e.), kiedy chrześcijan skazywano pod pretekstem „ateizmu”,
czyli nieskładania ofiar bogom. Trzecia na przełomie II i III
w., za panowania cesarza Maksymiliana Traka (235-238) i Decjusza (249-251).
Ostatnia fala represji – najbardziej okrutnych i publicznych – miała miejsce za
cesarza Dioklecjana (284–305). Na mocy edyktu z 304 r. nakazano chrześcijanom
złożenie ofiar pogańskich, jednak wielu z nich wystąpiło aktywnie przeciw
władzy, za co skazywano ich na śmierć męczeńską.
Młody Pankracy, znalazł
się w Rzymie pod opieką wuja Dionizego, który handlował na wzgórzu
Janikulum w dzielnicy Zatybrze wśród chrześcijan przybyszów ze Wschodu. Został oskarżony o sprzyjanie nowej religii i skazany
na śmierć według obowiązującego prawa rzymskiego w 304 r. Jako obywatel rzymski
został ścięty mieczem, jak Paweł z Tarsu. Ciało jego złożono na cmentarzu
Calepiodio za bramą Aureliańską. Szybko kult młodego Męczennika rozprzestrzenił
się w Wiecznym Mieście (przełom IV i V w.). Papież Symmach (†514) wybudował nad
jego grobem bazylikę. W świątyni przechowywany jest relikwiarz z głową Świętego
i relikwiarze innych męczenników rzymskich. W prezbiterium zaś znajdują się freski z XVII w. d`Arpigno.
Przedstawiają one m.in. św. Pankracego męczennika z Rzymu oraz św. Dionizego
(wuja Pankracego). Są tam również starożytne katakumby, w których grzebano
ciała rzymskich męczenników. Bazylika mniejsza św. Pankracego jest też
kościołem tytularnym (np. kard. Stanisława Hozjusza), wielokrotnie zmieniała
swoich opiekunów. W końcu w 1662 r. trafiła w ręce Zakonu Karmelitów Bosych, a
obecnie jest siedzibą polskich karmelitów prowincji warszawskiej. Posługują tu
również polskie Karmelitanki od Dzieciątka Jezus i działa Papieski Instytut
Duchowości Teresianum.
Św. Pankracy jest patronem
dzieci i młodzieży, rycerstwa, ogrodników, a nadto uważa się go za stróża
wierności każdej przysiędze (Grzegorz z Tours) oraz orędownika przy bólach
głowy; czczony jest zwłaszcza w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Papież Grzegorz Wielki
dał impuls do kultu tego młodziutkiego Męczennika, wysyłając Augustyna z
Canterbery († 604/5) z relikwiami świętego i włączając jego legendę do Liber
in gloria martyrum. Saint Pancras Old Church w Londynie to jedno z
najstarszych miejsc kultu chrześcijańskiego w Anglii. W średniowiecznej
ikonografii Pankracy był przedstawiany jako młody żołnierz (wg kalendarza Trydenckiego wspomnienie z
12 maja).
Warto jeszcze zapytać:
- Czy jesteśmy gotowi na dawanie świadectwa wiary
(por. Dz 1,8)?
- Dlaczego odrzuceniu religii i przemocy wobec wierzących towarzyszy
„krzyk” (fizyczny i medialny), zagłuszający sumienia i rozum?
- Czy powracające fale prześladowań chrześcijan są realizacją
przepowiedni Jezusa: „«Sługa nie jest większy od swego pana». Jeśli Mnie
prześladowali, także i was będą prześladować. Jeśli zachowywali moją naukę,
będą przestrzegać również waszej. Dopuszczają się zaś tego wszystkiego w
stosunku do was ze względu na moje imię, ponieważ nie znają Tego, który Mnie
posłał” (J 15,20-21)?
Módl się!
Wszechmogący Boże, niech
się raduje Twój Kościół ufny w orędownictwo świętego Pankracego, męczennika,
niech dzięki jego modlitwie trwa w oddaniu się Tobie i cieszy się pokojem.
Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje
w jedności Ducha Świętego, Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen.
Żyj słowem Bożym!
Na
progu XXI w. aktualne jest wyzwanie do dawania
świadectwa. Św. Matka Teresa posłużyła się przy tym dobrym porównaniem: „Często
możesz zobaczyć druty, które biegną wzdłuż drogi. Zanim nie puścisz przez nie
prądu, nie będzie światła. Drut to ty i ja! Prądem jest Bóg! Mamy moc pozwolić
płynąć przez nas prądowi i w ten sposób przynieść światło światu: JEZUSA. Albo
odmówimy bycia użytecznymi i tym samym pozwolimy, aby świat opanowała ciemność”
(Youcat, 11). Jak skutecznie zaprosić młodych do włączenia się w dzieło
nowej ewangelizacji?
ks. Jan Kochel
fot. Sant Pancratius in Rome