Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Młodzi na ołtarze!

Św. Męczennicy z Japonii (†1597)

2023-03-09

News
Misjonarze docierali do nowych kontynentów, by głosić Dobrą Nowinę o Jezusie. Do Japonii chrześcijaństwo przybyło dzięki św. Franciszkowi Ksaweremu SJ (†1552), który dotarł na wyspy japońskie w 1549 r. Gdy zmieniło się nastawienie władz do misjonarzy doszło do okrutnego prześladowania. Wymownie oddaje je film Milczenie w reż. Martina Scorsese (2016). Pierwszymi ofiarami prześladowań była grupa chrześcijan duchownych i świeckich na czele z pierwszym japońskim jezuitą Pawłem Miki ukrzyżowanymi w Nagasaki 5 lutego 1597 roku. W grupie 26 męczenników było pięciu młodych chrześcijan: Antoni Deynam (13 lat), Ludwik Ibaraki (13 lat), Tomasz Kozaki (14 lub 15 lat), Gabriel z Dusko (z Meako; 19 lat) i Jan Soan (19 lat).



Czytaj!

Nieustannie dziękujemy Bogu, bo gdy przyjęliście słowo Boże, usłyszane od nas, przyjęliście je nie jako słowo ludzkie, ale - jak jest naprawdę - jako słowo Boga, który działa w was wierzących. Bracia, wyście się stali naśladowcami Kościołów Boga, które są w Judei w Chrystusie Jezusie, ponieważ to samo, co one od Żydów, wyście wycierpieli od rodaków. Żydzi zabili Pana Jezusa i proroków, i nas także prześladowali. A nie podobają się oni Bogu i sprzeciwiają się wszystkim ludziom. Zabraniają nam przemawiać do pogan celem zbawienia ich; tak dopełniają zawsze miary swych grzechów. Ale przyszedł na nich ostateczny gniew Boży.

1 Tes 2,13-16 (BT)


Rozważ!

Mistrz z Nazaretu nauczał, że kto chce być wiernym wyznawcą Chrystusa, ten powinien brać codziennie na nowo Jego krzyż (por. Mt 10,38n; Łk 9,23). Dosłownie doświadczali tego chrześcijanie męczennicy. W końcu XVI wieku zasłużyli się w kraju Kwitnącej Wiśni dwaj zakonnicy: Paweł Miki i Piotr Chrzciciel Blásquez, franciszkanin oraz grupa ich towarzyszy, którzy oddali życie na wzór swojego Pana i pierwszych męczenników rzymskich – ukrzyżowani. Paweł odbył nowicjat i studia, posługiwał jako katechista i dopuszczono go do święceń kapłańskich, które miał przyjąć z rąk biskupa Martineza w 1597 r., gdy wybuchło prześladowanie. Przyszło nagle, może pod wpływem zazdrości kupców angielskich, a może z lęku miejscowych szogunów przed coraz większymi wpływami Europejczyków. Najpierw w 1587 r. zakazano działalności jezuitów, a w 1596 r. postanowiono dać pierwsze krwawe ostrzeżenie. W Osace aresztowano Pawła Miki, później w więzieniu w Kyoto dołączyli do niego dwudziestu trzech innych chrześcijan. Tortury się wzmogły, gdy heroicznie trwali przy swojej wierze i nie chcieli się wyrzec wiary. Oprawcy żądali od nich m.in. podeptania krzyża. Najpierw obcięto im lewe uszy, a następnie wożono ich po ulicach miasta z tabliczkami z wypisanym wyrokiem śmierci. Paweł Miki wykorzystał tę okazję, by zebranym głosił naukę Chrystusa oraz przekazać ostatni list do swojej mamy: „Droga Mamo! Tato i ja idziemy do nieba. Tam będziemy czekać na Ciebie. Ofiaruj cały swój smutek naszemu Panu i nie zapomnij, że jesteś na prawdziwej drodze do nieba. Do zobaczenia!”. Potem przewieziono więźniów do Nagasaki. W drodze na wzgórze poza miastem dołączono do skazańców jeszcze dwóch tzw. adauctus (od łac. adaugeo – „powiększam, pomnażam”), którzy próbowali nieść pociechę uwięzionym. W sumie było ich 26: trzech jezuitów, sześciu franciszkanów oraz siedemnastu świeckich ministrantów, tercjarzy i katechistów.

W tym gronie byli m.in.:

Antoni z Nagasaki(Deynam), który był synem Chińczyka i Japonki. Miał dopiero 13 lat. Był ministrantem w misji franciszkańskiej, usługiwał ojcu Piotrowi i innych ojcom do mszy św. Aresztowany musiał znieść udręki marsów?????więźniów do Meako, Osaki i Nagasaki. Przed egzekucją zdecydowanie odrzucił propozycję odstępstwa od wiary. Raz przyjęte słowo Boże zaowocowało w nim. Wraz z innymi recytował na krzyżu psalm 113 Laudate, pueri, Dominum („Chwalcie, słudzy Pańscy”).

Ludwik Ibaraki, też był ministrantem i miał, jak Antoni 13 lat. Gdy umierał na krzyżu, wzbudzał podziw wszystkich. Już wcześniej – mimo młodego wieku – dał dowody męstwa. Do końca nie pozwolił się złamać, gdyż przyjął słowo Boże, usłyszane od [kapłanów](…) nie jako słowo ludzkie, ale - jak to jest naprawdę - jako słowo Boga (1 Tes 2,13). Świadczył do końca, że dla niego najcenniejszym dobrem jest niebo. Według opisu męki (passio) na krzyżu tuż przed przebiciem włócznią zdołał jeszcze powiedzieć: „Raju, o raju!”.

Tomasz Kozaki, był trzecim ministrantem, posługującym u franciszkanów. Miał 14 lat. Razem z ojcem, który był tercjarzem franciszkańskim i katechistą, został aresztowany w Osace. Wisząc na krzyżu, odmawiał w pozostałymi psalm 113: Któż jest jak nasz Pan Bóg, / co siedzibę ma w górze, / co w dół spogląda / na niebo i na ziemię? Podnosi nędzarza z prochu / i dźwiga z gnoju ubogiego, / by go posadzić wśród książąt, / wśród książąt swojego ludu…” (113,5-8). W ich męczeńskiej śmierci słowa Boże wypełniły się aż do końca!

Gabriel z Dusko z Meako, wywodził się z japońskiej szlachty-rycerskiej (jap. Shōun – „generał”)). Był wykształcony i ciekawy wiary w Jednego Boga. W Osace zaprzyjaźnił się z franciszkanami, a po dysputach z nimi przyjął chrzest. Został też tercjarzem franciszkańskim. Myślał o kapłaństwie i podjął w tym celu naukę w klasztorze w Meako. Gdy umierał na krzyżu, przewiązany drutem, miał 19 lat.

Jan Sōan, urodził się w 1578 r. w rodzinie chrześcijańskiej na wyspie na jeden z wysp archipelagu Gotō. Mając 15 lat, został przyjęty do nowicjatu jezuitów. W okresie próby spełniał posługę katechisty. Przyjaźnił się i współpracował z Paweł Miki. Jak on pragnął przyjąć święcenia kapłańskie. Razem z Pawłem i Jakubem Kisai – nowicjuszami jezuickimi – został aresztowany w Osace. W wigilię męczeństwa – na prośbę prowincjała – władze zgodził się dopuścić do nich kapłana z Najświętszym Sakramentem. Nowicjusze Jan i Jakub zdołali złożyć wtedy śluby zakonne. Skazani na śmierć młodzi jezuici dali piękne świadectwo wiary. Jan został również przebity włócznią, upodabniając się do swojego Pana i Mistrza (por. J 19,34; zob. Księga imion i świętych, t.6, 424-426).

Pięciu młodych męczenników japońskich zrealizowało do końca słowa Jezusa: „Jeśli ktoś chce iść za Mną, niech się wyprze samego siebie, niech codziennie bierze swój krzyż i niech Mnie naśladuje” (Łk 9,23). Wypełnili kryteria swojego wyboru i powołania. Stali się naśladowcami Kościołów Boga, które są w Judei w Chrystusie Jezusie, ponieważ to samo, co one od Żydów, [oni] wycierpieli od rodaków (1 Tes 2,14). Bóg wybrał ich zatem jako pierwszych świadków z kraju Kwitnącej Wiśni, aby [ich] zbawić przez uświęcenie w Duchu i wiarę w prawdę. Bóg wezwał [ich] przez Ewangelię do udziału w chwale naszego Pana, Jezusa Chrystusa” (2 Tes 2,13n).

Trzeba zapytać:

  • Jak odczytać dziś słowa Ewangelii: „Kto nie bierze swego krzyża i nie naśladuje Mnie [Jezusa], nie jest Mnie godny. Ten, kto znajduje swoje życie, starci je; ten zaś, kto traci swoje życie z mojego powodu, znajduje je” (Mt 10,38-39)?
  • Na ile jesteśmy gotowi świadczyć o swoje wierze w Jezusa Chrystusa?
  • Jaka jest nasza wiara w życie wieczne?


Módl się!

Boże, mocy wszystkich Świętych, Ty po męczeństwie na krzyżu wezwałeś do życia wiecznego świętych męczenników Pawła Miki i jego Towarzyszy, † spraw za ich wstawiennictwem, * abyśmy aż do śmierci mężnie trwali w wierze, którą wyznajemy. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, † który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen.


Żyj słowem Bożym!

Co wiesz na temat międzynarodowej organizacji katolickiej – papieskiego stowarzyszenia Pomoc Kościołowi w Potrzebie (Aid to the Church in Need; Kirche in Not; zob. https://pkwp.org/)? Wpieraj modlitwą i finansowo Kościoły prześladowane w różnych częściach świat.

ks. Jan Kochel

fot. Pierwsi japońscy męczennicy; zob. www.gosc.pl

Pozostałe tematy
Aktualności

Festiwal Życia 2025

Trwa największe spotkanie młodzieży chrześcijańskiej w Polsce - Festiwal Życia - Kokotek 7-13 lipca br. Temat "Przejście"; osoba - Mojżesz, który przeprowadził lud Izraela do ziemi obiecanej, a dziś prowadzi młodych do życia z wiary; zob. festiwal-zycia

więcej

Problem pytań w pedagogii biblijnej

W serii wydawniczej "Opolska Myśl Teologiczna" WT Uniwersytetu Opolskiego ukazała się nowa książka pt. "Problem pytań w pedagogii biblijnej". Monografia napisana przez dwóch autorów: ks. dr Piotra Heroka, biblistę i ks. prof. Jana Kochela, katechetyka. Sztuki stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi uczy Pismo Święte; GGN; zob. pytania

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 19813844

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu