Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Młodzi na ołtarze!

Św. Męczennicy z Japonii (†1597)

2023-03-09

News
Misjonarze docierali do nowych kontynentów, by głosić Dobrą Nowinę o Jezusie. Do Japonii chrześcijaństwo przybyło dzięki św. Franciszkowi Ksaweremu SJ (†1552), który dotarł na wyspy japońskie w 1549 r. Gdy zmieniło się nastawienie władz do misjonarzy doszło do okrutnego prześladowania. Wymownie oddaje je film Milczenie w reż. Martina Scorsese (2016). Pierwszymi ofiarami prześladowań była grupa chrześcijan duchownych i świeckich na czele z pierwszym japońskim jezuitą Pawłem Miki ukrzyżowanymi w Nagasaki 5 lutego 1597 roku. W grupie 26 męczenników było pięciu młodych chrześcijan: Antoni Deynam (13 lat), Ludwik Ibaraki (13 lat), Tomasz Kozaki (14 lub 15 lat), Gabriel z Dusko (z Meako; 19 lat) i Jan Soan (19 lat).



Czytaj!

Nieustannie dziękujemy Bogu, bo gdy przyjęliście słowo Boże, usłyszane od nas, przyjęliście je nie jako słowo ludzkie, ale - jak jest naprawdę - jako słowo Boga, który działa w was wierzących. Bracia, wyście się stali naśladowcami Kościołów Boga, które są w Judei w Chrystusie Jezusie, ponieważ to samo, co one od Żydów, wyście wycierpieli od rodaków. Żydzi zabili Pana Jezusa i proroków, i nas także prześladowali. A nie podobają się oni Bogu i sprzeciwiają się wszystkim ludziom. Zabraniają nam przemawiać do pogan celem zbawienia ich; tak dopełniają zawsze miary swych grzechów. Ale przyszedł na nich ostateczny gniew Boży.

1 Tes 2,13-16 (BT)


Rozważ!

Mistrz z Nazaretu nauczał, że kto chce być wiernym wyznawcą Chrystusa, ten powinien brać codziennie na nowo Jego krzyż (por. Mt 10,38n; Łk 9,23). Dosłownie doświadczali tego chrześcijanie męczennicy. W końcu XVI wieku zasłużyli się w kraju Kwitnącej Wiśni dwaj zakonnicy: Paweł Miki i Piotr Chrzciciel Blásquez, franciszkanin oraz grupa ich towarzyszy, którzy oddali życie na wzór swojego Pana i pierwszych męczenników rzymskich – ukrzyżowani. Paweł odbył nowicjat i studia, posługiwał jako katechista i dopuszczono go do święceń kapłańskich, które miał przyjąć z rąk biskupa Martineza w 1597 r., gdy wybuchło prześladowanie. Przyszło nagle, może pod wpływem zazdrości kupców angielskich, a może z lęku miejscowych szogunów przed coraz większymi wpływami Europejczyków. Najpierw w 1587 r. zakazano działalności jezuitów, a w 1596 r. postanowiono dać pierwsze krwawe ostrzeżenie. W Osace aresztowano Pawła Miki, później w więzieniu w Kyoto dołączyli do niego dwudziestu trzech innych chrześcijan. Tortury się wzmogły, gdy heroicznie trwali przy swojej wierze i nie chcieli się wyrzec wiary. Oprawcy żądali od nich m.in. podeptania krzyża. Najpierw obcięto im lewe uszy, a następnie wożono ich po ulicach miasta z tabliczkami z wypisanym wyrokiem śmierci. Paweł Miki wykorzystał tę okazję, by zebranym głosił naukę Chrystusa oraz przekazać ostatni list do swojej mamy: „Droga Mamo! Tato i ja idziemy do nieba. Tam będziemy czekać na Ciebie. Ofiaruj cały swój smutek naszemu Panu i nie zapomnij, że jesteś na prawdziwej drodze do nieba. Do zobaczenia!”. Potem przewieziono więźniów do Nagasaki. W drodze na wzgórze poza miastem dołączono do skazańców jeszcze dwóch tzw. adauctus (od łac. adaugeo – „powiększam, pomnażam”), którzy próbowali nieść pociechę uwięzionym. W sumie było ich 26: trzech jezuitów, sześciu franciszkanów oraz siedemnastu świeckich ministrantów, tercjarzy i katechistów.

W tym gronie byli m.in.:

Antoni z Nagasaki(Deynam), który był synem Chińczyka i Japonki. Miał dopiero 13 lat. Był ministrantem w misji franciszkańskiej, usługiwał ojcu Piotrowi i innych ojcom do mszy św. Aresztowany musiał znieść udręki marsów?????więźniów do Meako, Osaki i Nagasaki. Przed egzekucją zdecydowanie odrzucił propozycję odstępstwa od wiary. Raz przyjęte słowo Boże zaowocowało w nim. Wraz z innymi recytował na krzyżu psalm 113 Laudate, pueri, Dominum („Chwalcie, słudzy Pańscy”).

Ludwik Ibaraki, też był ministrantem i miał, jak Antoni 13 lat. Gdy umierał na krzyżu, wzbudzał podziw wszystkich. Już wcześniej – mimo młodego wieku – dał dowody męstwa. Do końca nie pozwolił się złamać, gdyż przyjął słowo Boże, usłyszane od [kapłanów](…) nie jako słowo ludzkie, ale - jak to jest naprawdę - jako słowo Boga (1 Tes 2,13). Świadczył do końca, że dla niego najcenniejszym dobrem jest niebo. Według opisu męki (passio) na krzyżu tuż przed przebiciem włócznią zdołał jeszcze powiedzieć: „Raju, o raju!”.

Tomasz Kozaki, był trzecim ministrantem, posługującym u franciszkanów. Miał 14 lat. Razem z ojcem, który był tercjarzem franciszkańskim i katechistą, został aresztowany w Osace. Wisząc na krzyżu, odmawiał w pozostałymi psalm 113: Któż jest jak nasz Pan Bóg, / co siedzibę ma w górze, / co w dół spogląda / na niebo i na ziemię? Podnosi nędzarza z prochu / i dźwiga z gnoju ubogiego, / by go posadzić wśród książąt, / wśród książąt swojego ludu…” (113,5-8). W ich męczeńskiej śmierci słowa Boże wypełniły się aż do końca!

Gabriel z Dusko z Meako, wywodził się z japońskiej szlachty-rycerskiej (jap. Shōun – „generał”)). Był wykształcony i ciekawy wiary w Jednego Boga. W Osace zaprzyjaźnił się z franciszkanami, a po dysputach z nimi przyjął chrzest. Został też tercjarzem franciszkańskim. Myślał o kapłaństwie i podjął w tym celu naukę w klasztorze w Meako. Gdy umierał na krzyżu, przewiązany drutem, miał 19 lat.

Jan Sōan, urodził się w 1578 r. w rodzinie chrześcijańskiej na wyspie na jeden z wysp archipelagu Gotō. Mając 15 lat, został przyjęty do nowicjatu jezuitów. W okresie próby spełniał posługę katechisty. Przyjaźnił się i współpracował z Paweł Miki. Jak on pragnął przyjąć święcenia kapłańskie. Razem z Pawłem i Jakubem Kisai – nowicjuszami jezuickimi – został aresztowany w Osace. W wigilię męczeństwa – na prośbę prowincjała – władze zgodził się dopuścić do nich kapłana z Najświętszym Sakramentem. Nowicjusze Jan i Jakub zdołali złożyć wtedy śluby zakonne. Skazani na śmierć młodzi jezuici dali piękne świadectwo wiary. Jan został również przebity włócznią, upodabniając się do swojego Pana i Mistrza (por. J 19,34; zob. Księga imion i świętych, t.6, 424-426).

Pięciu młodych męczenników japońskich zrealizowało do końca słowa Jezusa: „Jeśli ktoś chce iść za Mną, niech się wyprze samego siebie, niech codziennie bierze swój krzyż i niech Mnie naśladuje” (Łk 9,23). Wypełnili kryteria swojego wyboru i powołania. Stali się naśladowcami Kościołów Boga, które są w Judei w Chrystusie Jezusie, ponieważ to samo, co one od Żydów, [oni] wycierpieli od rodaków (1 Tes 2,14). Bóg wybrał ich zatem jako pierwszych świadków z kraju Kwitnącej Wiśni, aby [ich] zbawić przez uświęcenie w Duchu i wiarę w prawdę. Bóg wezwał [ich] przez Ewangelię do udziału w chwale naszego Pana, Jezusa Chrystusa” (2 Tes 2,13n).

Trzeba zapytać:

  • Jak odczytać dziś słowa Ewangelii: „Kto nie bierze swego krzyża i nie naśladuje Mnie [Jezusa], nie jest Mnie godny. Ten, kto znajduje swoje życie, starci je; ten zaś, kto traci swoje życie z mojego powodu, znajduje je” (Mt 10,38-39)?
  • Na ile jesteśmy gotowi świadczyć o swoje wierze w Jezusa Chrystusa?
  • Jaka jest nasza wiara w życie wieczne?


Módl się!

Boże, mocy wszystkich Świętych, Ty po męczeństwie na krzyżu wezwałeś do życia wiecznego świętych męczenników Pawła Miki i jego Towarzyszy, † spraw za ich wstawiennictwem, * abyśmy aż do śmierci mężnie trwali w wierze, którą wyznajemy. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, † który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen.


Żyj słowem Bożym!

Co wiesz na temat międzynarodowej organizacji katolickiej – papieskiego stowarzyszenia Pomoc Kościołowi w Potrzebie (Aid to the Church in Need; Kirche in Not; zob. https://pkwp.org/)? Wpieraj modlitwą i finansowo Kościoły prześladowane w różnych częściach świat.

ks. Jan Kochel

fot. Pierwsi japońscy męczennicy; zob. www.gosc.pl

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14090629

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu