Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Pociągnę wszystkich do siebie

Niedokończona uczta

2024-01-13

News

"Grunt to twardo stąpać po ziemi, nie przestając patrzeć w niebo" - napisał ks. Jan Kaczkowski (Życie na pełnej petardzie czyli wiara, polędwica i miłość), choć inni wcześniej (także Święci) wypowiadali się podobnie streszczając sedno chrześcijańskiego życia. Ostatnia wieczerza, spożyta przez Jezusa z Apostołami, a uobecniana przez Kościół w Eucharystii daje nam obecność Boga w naszym "tu i teraz", ale również kieruje nas ku eschatologii.

 
Wprowadzenie


Czytaj!
Mt 26,26-30

A gdy oni jedli, Jezus wziął chleb i odmówiwszy błogosławieństwo, połamał i dał uczniom, mówiąc: «Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje». Następnie wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie, dał im, mówiąc: «Pijcie z niego wszyscy, bo to jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów. Lecz powiadam wam: Odtąd nie będę już pił z tego owocu winnego krzewu aż do owego dnia, kiedy pić go będę z wami nowy, w królestwie Ojca mojego». Po odśpiewaniu hymnu wyszli ku Górze Oliwnej.


Rozważ!

W niniejszym rozważaniu nie będziemy się skupiać na ustanowieniu Eucharystii, lecz czwartym kielichu, którego Jezus i Jego uczniowie nie wypili.

Podczas sederu paschalnego wypijano cztery kielichy wina. Liczba czterech kielichów nawiązuje do czterech wyrażeń, użytych w Torze na określenie tego, jak Bóg uwolnił Żydów z niewoli. To tzw. cztery określenia wybawiania w Szemot (Wyjścia 6, 6-7), hoceti – wyprowadziłem, hacilti – uratowałem, gaalti – wybawiłem, lakachti – zebrałem. Te kielichy odnoszą się do czterech obietnic danych przez Boga swojemu ludowi.

  • podczas Kiduszu: Kos Kidusz - Kielich Uświęcenia; "wyprowadzę was spod ciężaru robót [w] Egipcie"; otwierający seder;
  • podczas odczytywania Hagady: Kos Hagada - Kielich Uwolnienia; "wyratuję was z ich niewoli"; rozpoczynający liturgię, błogosławienie potraw;
  • po Birkat hamazon (błogosławieństwie po jedzeniu): Kos Ha Bracha - Kielich Błogosławieństwa (Odkupienia); "wybawię was okazując wielką moc i [poprzez] wielkie wyroki"; wprowadzający w główny posiłek; (najprawdopodobniej to był kielich, który Jezus przemienia w swoją krew);
  • po Hallelu: Kos Hallel - Kielich Chwały; "wezmę was dla Siebie jako naród"; kończący ucztę.

Według Mateuszowego przekazu (podobnie pisze Marek) Jezus nie wypił ostatniego kielicha, lecz bezpośrednio po odśpiewaniu Wielkiego Hallelu – psalmów od 113 do 118, udaje się do Ogrodu Oliwnego oraz na swą mękę.

Niespożycie ostatniego kielicha sprawia, iż wydarzenia z Getsemani i następnego dnia z Golgoty stają się integralną częścią uczty paschalnej.

Jednocześnie słowa Jezusa rozciągają wydarzenia z Wieczernika w wieczność prowadząc nas do Niebieskiego Królestwa Boga. Dar Eucharystii jest zjednoczeniem się z Jezusem w naszej doczesności, a zarazem prowadzi nas do wiecznego królestwa Ojca.

Przeżywajmy Eucharystię jako czas uwielbienia Boga, który nas uświęca i czyni szczęśliwymi; pamiętajmy również o tym, że Jezus czeka na nas w swoim Królestwie, by tam wszystko się domknęło.


Módl się!

Panie Jezu, pragnę Cię uwielbiać w darze Twojej obecności w Eucharystii i w tym, że dajesz mi w niej siebie, także jako pokarm w drodze do wiecznego królestwa Twego i mojego Ojca.

Niech Twoje słowo rozpala we mnie zachwyt Dan Twoją miłością i dobrocią.


Żyj słowem!

Zastanów się, czy Eucharystia jest dla Ciebie spotkaniem z Jezusem, a komunię przeżywasz jako zjednoczenie, scalenie z Nim. 

Korzystaj z łask płynących z Eucharystii bardziej jako lekarstwo i pokarm w drodze do Niebieskiego Królestwa.

ks. Jarosław Buchenfeld

Pozostałe tematy
Aktualności

Wychowujmy razem

Tradycyjnie z początkiem nowego roku szkolnego łączy się Tydzień Wychowania (8 - 14 września 2024; hasło: „Wychowujmy razem”). Jest to apel Komisji Wychowania Katolickiego KEP o współpracę osób, instytucji i środowisk zaangażowanych w ten proces. To również wezwanie do obrony nauczania religii w polskiej szkole! zob. list KEP; materiały TW.

więcej

Wybrani przez Boga

Ukazał się nowy komentarz biblijny do Dziejów Apostolskich ks. Mariusza Rosika. Znany i popularny biblista wrocławski w formie dynamicznej i kerygmatycznej narracji pomaga współczesnemu czytelnikowi poznać prawdziwe historie "Wybranych [przez Boga] ludzi", którzy spotkali Jezusa i otrzymali misję opowiadania o tym "aż po krańce ziemi" (Dz 1,8); zob. rec.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 15945154

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu