Sanktuarium Matki nadziei
2025-06-28
Historia bazyliki Wniebowzięcia NMP w Rudach nierozerwalnie wiąże się z historią opactwa cysterskiego (poł. XIII w.), około 1300 roku wybudowano tam pierwszy kościół, a przed 30-tu laty stał się on diecezjalnym sanktuarium, w którym 25 lat temu koronowano cudami słynący obraz Matki Boskiej Pokornej - Matki Nadziei. Tradycja kultu maryjnego trwa więc w tym miejscu i przynosi błogosławione owoce.
Czytaj!
[2]
Panie, król się weseli z Twojej potęgi,
jak bardzo się cieszy z Twojej pomocy!
[3]
Spełniłeś pragnienie jego serca
i nie odmówiłeś błagania warg jego.
[4]
Bo go uprzedzasz pomyślnymi błogosławieństwami,
koronę szczerozłotą wkładasz mu na głowę.
[5]
Prosił Ciebie o życie: Ty go obdarzyłeś
długimi dniami na wieki i na zawsze.
[6]
Wielka jest jego chwała dzięki Twej pomocy,
ozdobiłeś go blaskiem i dostojeństwem.
[7]
Bo go czynisz błogosławieństwem na wieki,
napełniasz go radością przed Twoim obliczem.
[8]
Król bowiem w Panu pokłada nadzieję
i z łaski Najwyższego się nie zachwieje.
[9]
Niech spadnie Twa ręka na wszystkich Twoich wrogów;
niech znajdzie Twa prawica tych, co nienawidzą Ciebie.
[10]
Uczyń ich jakby piecem ognistym,
gdy się ukaże Twoje oblicze.
Niech Pan ich pochłonie w swym gniewie,
a ogień niechaj ich strawi!
[11]
Wytrać ich potomstwo z ziemi,
usuń ich plemię spośród synów ludzkich!
[12]
Choćby zamierzyli zło przeciwko Tobie,
choćby uknuli podstęp, nie dopną niczego,
[13]
bo Ty ich zmusisz do ucieczki,
z Twego łuku będziesz mierzyć w ich twarze.
[14] Powstań, Panie, w swej potędze,
chcemy śpiewać i moc Twoją sławić.
Ps 21[20],2-14 (BT)
Rozważ!
Fundacja Cystersów w Rudach powstała jako filia opactwa w Jędrzejowie, ufundowanego już w 1140 roku. Ustawy zakonne nakazywały, by macierzyste opactwo wyposażyło filię w dziewięć kodeksów – ksiąg liturgicznych oraz reguł zakonnych. Księgi te stanowiły zalążek klasztornych bibliotek. Dalsze pomnażanie zasobów wymagało sporych wydatków bądź nakładu pracy klasztornych kopistów. W Rudach szybko powstało własne skryptorium, w którym zakonnicy przepisywali księgi dla celów liturgicznych i formacyjnych. Działalność rudzkiego skryptorium potwierdzono w dokumentach z 1354 roku. Znajdowało się w najstarszym wschodnim skrzydle, gdzie działała opacka kancelaria tworząca dokumenty. Warsztatem kopistów opiekował się
magister scriptorum, który dostarczał pergamin, papier, farby, inkaust, pióra i pędzle. Do najważniejszych kodeksów i inkunabułów, przepisywanych przez rudzkich cystersów, należały psałterze, których zakonnicy używali w codziennej liturgii brewiarzowej. Mnich-kopista dziennie mógł przepisać do 4 do 6 kart. W średniowiecznym inwentarzu rudzkiej biblioteki anonimowy mnich spisał posiadane wówczas
przez opactwo księgi, a były wśród nich: Biblie, mszały, graduały, psałterze,
antyfonarze itd.
W Rudach przepisywano ręcznie zwłaszcza psałterze, a później sprowadzano ich drukowane wersje (od czasów Gutenberga), z których modlono się codziennie - śpiewając na chwałę Bożą. Pośród tych pieśni był psalm 21 jako pomoc dla męża sprawiedliwego. Psalm ten nazywany jest "psalmem królewskim", gdyż wysławia dzieła Boga Sprawiedliwego i Miłosiernego. W interpretacji chrześcijańskiej najpierw opiewa on w modlitwie skierowanej do Ojca wcielenie Syna Bożego (w. 2-3), potem Jego chwałę otrzymaną od Ojca jako uwieńczenie dzieła stworzenia (w. 4-8), wreszcie zwraca się ku samemu Chrystusowi i życzy, by się spełniło w dzień Sądu to wszystko, co było zapowiedziane (w. 9-14).
Psalmista zapowiada, że "król pokłada nadzieję w PANU, nie zachwieje się dzięki łasce Najwyższego" (21,8). Dalszą opiekę i zwycięstwo nad wrogami zapewni królowi wytrwała ufność złożona w Bogu, który będzie go umacniał swoją łaską. To ON będzie walczył za niego i wymierzał karę za wszelkie występki przeciw Jego ludowi.
Podobnie Maryja w hymnie Magnificat wyraża swoją ufność:
"[Wszechmogący] okazał moc swego ramienia:
rozproszył zarozumiałych pyszałków;
panujących usunął z tronu,
a wywyższył poniżonych;
głodnych nasycił dobrami,
a bogatych z niczym odprawił,
ujął się za swoim sługą Izraelem,
kierując się swoim miłosierdziem..." (Łk 1,51-54; Ps 89,10; 107,9).
Wspólnota modląca się i wyrażająca zaufanie do Boga może liczyć na Jego szczególną opiekę i wstawiennictwo. ON nie pozostawi samymi wiernych i sprawiedliwych, ale przyjdzie im z pomocą i obdarzy swoim błogosławieństwem. Nawet jeszcze więcej obiecuje: "Bo Ty go uczynisz błogosławieństwem na wieki, / napełnisz go radością przed swoim obliczem" (Ps 21,7). Radość będzie towarzyszyć modlącym się i ufającym Bogu, jak towarzyszyła Dziewicy Maryi w Nazarecie podczas Zwiastowania: "Wielbi Pana moja dusza i mój duch rozradował się w Bogu, moim Zbawicielu, bo spojrzał na uniżenie swojej służebnicy" (Łk 1,46-47).
Współcześnie modlący się psalmami winni pamiętać o tej obietnicy Boga i ufać Mu bezgranicznie na wzór Niepokalanej Dziewicy - Matki nadziei.
Warto jeszcze zapytać:
- Dlaczego papież Franciszek dodał do Litanii Loretańskiej nowy tytuł - "Matka nadziei"?
- Jak odczytać wezwanie Psalmu: "Król bowiem w Panu pokłada nadzieję / i z łaski Najwyższego się nie zachwieje" (21,8)?
- Czy "pokładasz nadzieję" w Bogu; ufasz Mu, na wzór Dziewicy z Nazaretu?
Módl się!
[...] Król zaufał Panu
i nie zachwieje się dzięki miłosierdziu Najwyższego.
Ręka Twoja dosięgnie wszystkich Twoich wrogów,
a prawica Twoja dosięgnie tych, którzy Cię nienawidzą.
Umieścisz ich jak w piecu ognistym
w czas objawienia Twojego oblicza.
I Pan zniweczy ich w gniewie swoim,
i będą strawieni przez ogień.
Ich owoc wytracisz z ziemi,
a potomstwo ich spośród synów człowieczych.
Jeżeli zamierzą zło przeciw Tobie
i uknują zdradę
niczego nie osiągną.
Obalisz ich na wznak
i łuk swój wymierzysz przeciw ich twarzy.
Powstań, o Panie, w swojej mocy,
a my będziemy śpiewać i sławić
Twoje potężne męstwo.
Ps 21,8-14 (tłum. R. Brandstaetter, Psaltearz, 55).
Żyj Słowem!
Podczas każdej Mszy św. śpiewany jest psalm responsoryjny, dostosowany do tekstów liturgicznych. Warto pochylić się nad ich treścią i rozważyć go w rytmie lectio divina.
ks. Jan Kochel
fot. Jeden z kodeksów Breviarium Cisterciensis z klasztoru w Rudach.