Psalmista staje przed obliczem Boga i uczy nas dziękczynienia w każdym czasie i każdej sytuacji życia. Tematem psalmu 24/25 jest bowiem ufność wśród niebezpieczeństw, prześladowań i zasadzek wroga: "treścią przypomina lamentację, ale cel ma dydaktyczny: pouczyć o wierności przymierzu z Bogiem (ww. 10.14)" (BT). Jest to jeden z przykładów tzw. psalmu alfabetycznego, czyli ułożonego według liter alfabetu hebrajskiego, od których w oryginale rozpoczynają się kolejne jego strofy (por. Ps 9; 25; 34; 37; 111; 112; 119; 145). Jest to również ufna modlitwa-prośba o odpuszczenie grzechów i ocalenie (BŚP), w której człowiek prosi o "ukazanie drogi Twojej, Panie", gdyż tylko Ty możesz "nauczyć [nas] chodzić ścieżkami, które wskazujesz" (Ps 25,4).
Modlący się tym psalmem przypomina dziecko zależne od rodziców, które oddaje się całkowicie w ręce Boga. Pragnie Mu zaufać i nauczyć się od Niego, jak ma postępować w swoim życiu. Stąd też głębokie przekonanie: "Prowadź mnie według Twej prawdy i pouczaj, / bo Ty jesteś Bóg, mój Zbawco, / i w Tobie mam zawsze nadzieję" (w. 5) oraz "Niechaj mnie chronią niewinność i prawość, / bo w Tobie, Panie, pokładam nadzieję" (w. 21). Kotwica
nadziei (hebr. תקווה - [
tikwa]), założona u początku i na zakończenie tej modlitwy, pozwala zachować pewność, że "Pan jest dobry i prawy, wskaże drogę błądzącym. Pokornych poprowadzi ku sprawiedliwości, ubogim/pokornym wskazuje drogę" (w. 8-9).
Grono pokornych, ubogich, bojących się Boga to ci, którym głoszona jest Dobra Nowina. To Kościół, który najpierw błaga, aby mógł poznać przykazania i drogi Pana (w. 1-5); potem wspomina łaski, jakie od początku towarzyszyły ludowi Bożemu (w. 6-11); wreszcie stwierdza, iż ci, którzy zachowują nakazy Boże, otrzymują wieczną nagrodę (w. 12-22).
Taki obraz ludu Bożego - Kościoła "maluje" Maryja w swojej pieśni Magnificat, kiedy przekonuje, jak "wielkie rzeczy uczynił [Jej] Wszechmocny" (Łk 1,49; Ps 111,9); "Jego miłosierdzie przez wszystkie pokolenia" (Łk 1,50; Ps 103,13.17). Dziewica z Nazaretu zaraz potem wyróżnia poniżonych, głodnych, biednych - sługi Izraela (Łk 1,51-54; Ps 98,3; 107,9). To właśnie ci mogą liczyć na wysłuchanie - wypełnienie obietnicy.
Tak więc pokory/ufny może "rozradować się w duchu", gdyż PAN spojrzał na jego uniżenie, wysłuchał i okazał miłosierdzie.
Warto jeszcze zapytać:
- Jak Maryja uczy nas modlitwy psalmami?
- Co to znaczy być pokornym i ufnym "w oczach Boga"?
- Dlaczego warto biec "drogami przykazań" (Ps 119,32)?
Módl się!
[...] Kto mężem jest bogobojnym,
* temu wskaże Pan drogę, którą obrać powinien.
W szczęściu będzie mieszkać
* i potomstwo jego odziedziczy ziemię.
Tajemnice Pańskie są dla tych, którzy mają bojaźń Bożą,
* a przymierze swoje im objawia.
Oczy moje zawsze ku Panu,
* gdyż On moje nogi wydobędzie z sidła.
Wejrzyj na mnie i użal się nade mną,
* bo samotny i biedny jestem.
Ulżyj trwogom mego serca,
* z utrapień moich wyprowadź mnie.
Wejrzyj na nędzę i cierpienie moje
* w wszystkie grzechy moje przebacz.
Spójrz na nieprzyjaciół moich, bowiem jest ich wiele
* i srogą nienawiścią mnie nienawidzą.
Strzeż duszy mojej i uratuj mnie,
* niech nie zaznam wstydu, że szukałem schronienia w Tobie.
Niewinność i prawość ochronią mnie,
* bo w Tobie mam nadzieję.
Wybaw, Boże, Izraela,
* ze wszystkich ucisków jego.
Ps 25,12-22 (tłum. Cz. Miłosz, Księga Psalmów, Paris 1982, 92-93)
Żyj Słowem!
Porównaj różne tłumaczenia/przykłady psalmu 25 - uczyń ich pobożną lekturę (lectio divina) na wzór Matki nadziei - Pokornej Pani z Rud.
ks. Jan Kochel
fot. Panorama Sanktuarium w Rudach.