Miej nadzieję w Panu
2025-07-23
"Nadzieja, znacznie bardziej niż ufne oczekiwanie,
jest zarówno lekarstwem, jak i konkretną kuracją" - przekonuje Franciszek. Natomiast brak nadziei jest być może śmiertelną chorobą świadomości naszych czasów. Stąd "antidotum na obojętność i frustrację, na dążenie do przyjemności bez żadnych oczekiwań na przyszłość, może być tylko nadzieja. Ale nie nadzieja wyrachowana, oparta na przewidywaniach i statystykach, lecz nadzieja, której jedynym fundamentem jest obietnica Boża" (kard. C.M. Martini). Jakiej nadziei dziś oczekujemy?
Czytaj!
[1]
Nie unoś się gniewem z powodu złoczyńców
ani nie zazdrość niesprawiedliwym,
[2]
bo znikną tak prędko jak trawa
i zwiędną jak świeża zieleń.
[3]
Miej ufność w Panu i postępuj dobrze,
mieszkaj w ziemi i dochowaj wierności.
[4]
Raduj się w Panu,
a On spełni pragnienia twego serca.
[5]
Powierz Panu swoją drogę
i zaufaj Mu: On sam będzie działał
[6]
i sprawi, że twoja sprawiedliwość zabłyśnie jak światło,
a słuszność twoja - jak południe.
[7]
Upokórz się przed Panem i Jemu zaufaj!
Nie oburzaj się na tego, komu się szczęści w drodze,
na człowieka, co obmyśla zasadzki.
[8]
Zaprzestań gniewu i porzuć zapalczywość;
nie oburzaj się: to wiedzie tylko ku złemu.
[9]
Złoczyńcy bowiem wyginą,
a ufający Panu
posiądą ziemię.
[10]
Jeszcze chwila, a nie będzie przestępcy;
spojrzysz na jego miejsce, a już go nie będzie.
[11]
Natomiast pokorni posiądą ziemię
i będą się rozkoszować pełnym pokojem.
[12]
Przeciw sprawiedliwemu zło knuje występny
i zgrzyta na niego zębami.
[13]
Pan śmieje się z niego,
bo widzi, że jego dzień nadchodzi.
[14]
Występni dobywają miecza,
łuk swój napinają,
by powalić biedaka i nieszczęśliwego,
by zabić tych, których droga jest prosta.
[15]
Ich miecz przeszyje własne ich serca,
a ich łuki zostaną złamane.
[16]
Lepsza jest odrobina, którą ma sprawiedliwy,
niż wielkie bogactwo występnych,
[17]
bo ramiona występnych będą połamane,
a sprawiedliwych Pan podtrzymuje.
[18]
Pan zna dni ludzi bez zarzutu,
a ich dziedzictwo trwać będzie na wieki;
[19]
w czasie klęski nie zaznają wstydu,
a w dniach głodu będą syci.
[20]
Występni natomiast wyginą;
wrogowie Pana
jak krasa łąk zwiędną,
jak dym się rozwieją.
[21]
Występny pożycza, ale nie zwraca,
a sprawiedliwy lituje się i obdarza.
[22]
Błogosławieni przez Pana posiądą ziemię,
przeklęci przez Niego zostaną wytraceni.
[23]
Pan umacnia kroki człowieka
i w jego drodze ma upodobanie.
[24]
A choćby upadł, to nie będzie leżał,
bo rękę jego Pan podtrzymuje.
[25]
Byłem dzieckiem i jestem już starcem,
a nie widziałem sprawiedliwego w opuszczeniu
ani potomstwa jego, by o chleb żebrało.
[26]
Lituje się on w każdym czasie i pożycza;
potomstwo jego stanie się błogosławieństwem.
[27]
Odstąp od złego, czyń dobro,
a będziesz mieszkać na wieki,
[28]
bo Pan miłuje sprawiedliwość
i nie opuszcza swych świętych;
nikczemni wyginą,
a potomstwo występnych będzie wytępione.
29]
Sprawiedliwi posiądą ziemię
i będą mieszkać na niej na zawsze.
[30]
Usta sprawiedliwego głoszą mądrość
i język jego mówi to, co słuszne.
[31]
Prawo jego Boga jest w jego sercu,
a jego kroki się nie zachwieją.
[32]
Występny czatuje na sprawiedliwego
i usiłuje go zabić,
[33]
lecz Pan nie zostawia go w jego ręku
i nie pozwala skazać, gdy stanie przed sądem.
[34]
Miej nadzieję w Panu i strzeż Jego drogi,
a On cię wyniesie, abyś posiadł ziemię;
zobaczysz zagładę występnych.
[35]
Widziałem, jak występny się pysznił
i rozpierał się jak cedr zielony.
[36]
Przeszedłem obok, a już go nie było;
szukałem go, lecz się nie znalazł.
[37]
Strzeż uczciwości, przypatruj się prawości,
bo w końcu osiągnie [ten] człowiek pomyślność.
[38] Wszyscy zaś grzesznicy będą wyniszczeni,
potomstwo występnych wyginie.
[39] Zbawienie sprawiedliwych pochodzi od Pana;
On ich ucieczką w czasie utrapienia.
[40] Pan ich wspomaga, wyzwala;
wyzwala ich od występnych i zachowuje,
do Niego bowiem się uciekają.
Ps 37[36],1-40 (BT)
Rozważ!
Psalm 37 to pewnego rodzaju antologia przykładów postępowania ludzi: sprawiedliwych i grzeszników. Psalmista uczy, by jednoznacznie oddzielić zło od dobra - nie naśladować grzeszników, lecz prosić Boga o wszelkie godziwe dobra (w. 1-11), ponadto ostrzega, jaką kaźnią dla grzesznika będzie zazdrość (w. 12-24); wreszcie stwierdza, że nigdy nie spotkał sprawiedliwego w opuszczeniu i że kary będą sprawiedliwie rozdzielane grzesznikom, a nagrody - dobrym (w. 25-40). Potwierdza tym samym katechizmowe pouczenie: "Bóg jest sędzią sprawiedliwym, który za dobro wynagradza, a za zło karze" (Sześć głównych prawd wiary).
Przekonanie psalmisty ma swój trwały fundament: "Miej nadzieję w Panu i strzeż Jego drogi, / a On cię wyniesie, abyś posiadł ziemię; / zobaczysz zagładę występnych" (Ps 37,34). Nadzieja opiera się na przestrzeganiu Bożego Prawa ("strzeż Jego drogi"). Jest też konkretna obietnica za wierność przykazaniom. Przykład czwartego przykazania, które w biblijnej wersji brzmi następująco: "Czcij swego ojca i swoją matkę, jak ci nakazał Pan, Bóg twój, abyś długo żył i aby ci się dobrze powodziło na ziemi, którą ci daje Pan, Bóg twój" (por. Wj 20,12; Pwt 5,16; Ef 6,2). Tych, którzy wiernie przestrzegają czwarte przykazanie
Boskie, czeka w tym życiu opieka i błogosławieństwo Boga, a w przyszłym życiu - zbawienie. Ta obietnica potwierdziła się w życiu młodego Tobiasza, który za opiekę nad swoimi rodzicami i rodzicami żony odziedziczył wielkie dobra (zob. Tb 14,13).
W tekście psalmu razić może radość z ukarania nieprzyjaciół ("zobaczysz zagładę występnych"), zrozumiałe jest to jednak w świetle ówczesnej etyki i społecznego poczucia sprawiedliwości. Wszelkie przejawy kary dla występnych grzeszników przypominają złorzeczenia innych psalmów (np. Ps 137). Czyż można jednak zapomnieć o przestrodze psalmisty: "Unikaj złego i czyń dobro..." (Ps 37,27)?
Pan Bóg miłujący Prawo zawsze będzie wspierał sprawiedliwego i doprowadzi go do zwycięstwa (w. 32-34). A jako dowód służy dotrzymanie obietnicy zakotwiczonej w przymierzu, którą psalmista mocno podkreśla ("Miej nadzieję w Panu i strzeż Jego drogi, a On cię wyniesie, abyś posiadł ziemię"; w. 34; por. Ps 37,9.11.18.22.29).
Nowy komentarz do Biblii Tysiąclecia akcentuje kerygmatyczny wymiar tego psalmu: "Chrześcijanin czerpie z tego psalmu naukę w niezawodną pomoc Bożą, nawet w najgroźniejszych chwilach. Nas może spotkać śmierć, lecz tylko jako koniec życia na ziemi. <Vita mutatur, non tollitur>. Pewność nieba dla <szukających Boga> tu na ziemi gwarantuje kawałek chleba eucharystycznego. O nim to sam Jezus powiedział: <Kto spożywać będzie ciało moje... nie dozna śmierci na wieki...> J 6,54)" (por. Księga Psalmów. Komentarz teologiczno-pastoralny, Pallottinum 2025, 257).
Warto jeszcze zapytać:
- Dlaczego wierność Bożym przykazaniom daje nadzieję, która jest czymś więcej niż ufne oczekiwanie?
- Czy znasz sześć głównych prawd wiary?
- Co jest fundamentem twojej ufności?
Módl się!
[...] Unikaj złego i czyń dobro,
a będziesz mieszkał na wieki,
bo Pan miłuje prawo
i nie opuszcza swych wiernych.
Strzeże ich na wieki,
potomstwo zaś bezbożnych będzie wytępione.
Sprawiedliwi odziedziczą ziemię
i na zawsze na niej zamieszkają.
Usta sprawiedliwego głoszą mądrość,
a jego język mówi to, co słuszne.
Zachowuj w sercu pouczenie Boga,
jego kroki się nie zachwieją.
Bezbożni czyhają na sprawiedliwego
i szukają sposobu, jak by go zabić.
Lecz PAN nie zostawi go w ich rękach
i nie pozwoli skazać przed sądem.
Pokładaj nadzieję w PANU i krocz Jego drogą,
a On cię wywyższy, byś odziedziczył ziemię
i zobaczył zagładę beznożnych.
[...] PAN ich wspomaga i wyzwala.
Wyzwala od niegodziwych i wybawia,
bo u Niego szukali schronienia.
Ps 37,27-34.40 (zob. Przekład Ekumeniczny, Warszawa 2001)
Żyj Słowem!
Podziel się dobrą nowiną ze swoim bliźnim, przypomnij mu dobre chwile i pochwal za dobro, które doświadczyłeś z jego strony. Bądź siewcą nadziei, której "fundamentem jest obietnica Boża"!
ks. Jan Kochel
fot. Psałterz Williama de Brailes (ok. 1250)