Bogurodzica - arcydzieło pieśni inspirowanej Biblią
2015-10-24
Raduj się, łaski pełna, Pan z Tobą
Łk 1, 28
Obok prozy inspirowanej "Biblią", istnieje poezja - forma może trudniejsza, ale
zmuszająca do przemyśleń, do refleksji poprzez swą formę, środki artystyczne, np. epitety (określenia), metafory (przenośnie), symbole, parabole, pytania retoryczne, wykrzyknienia, niedomówienia, nawet tytuł czy puenty...
Pragnę spojrzeć na tekst najstarszego wiersza polskiego pisanego w języku
polskim,na "Bogurodzicę" - utwór anonimowego autora. Został znaleziony na
wklejce tylnej okładki rękopisu łacińskiego kazania przechowywanego w
Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie, a pochodzącego z 1407-1408 roku. Oprócz
treści zapis posiada nuty i był partyturą chorału gregoriańskiego śpiewanego
chóralnie, jednogłosowo, bez akompaniamentu instrumentalnego, podczas
uroczystości kościelnych. Istnieją rozbieżności w datowaniu pieśni według
różnych badaczy-od końca 10-14 wieku.
Warto przypomnieć miejsca w
literaturze, gdzie pojawia się "Bogurodzica":
- J. Długosz, Roczniki, czyli Kroniki sławnego Królestwa
Polskiego,
- J. Ursyn Niemcewicz, Śpiewy
historyczne,
- J. Słowacki, Hymn (Bogurodzico..),
- A. Mickiewicz, Pierwsze wieki
historii polskiej,
- C.K. Norwid, Bogu-Rodzica, pieśń ze stanowiska
historycznoliterackiego odczytana,
- H. Sienkiewicz, Krzyżacy.
Do tej pieśni odwoływali się poeci
tworzący podczas drugiej wojny:
- T. Gajcy "Modlitwa
żołnierska",
- K.K. Baczyński "Modlitwa do Bogarodzicy",
- M. Białoszewski, Stara pieśń na Binnarową.
Współcześnie
zabrzmiała jako hymn Polaków podczas strajków w sierpniu 1980 roku w Stoczni
Gdańskiej. Codziennie o godz.21 śpiewana jest w czasie apelu
na Jasnej Górze.
Tak więc była dla Polaków nie tylko modlitwą, pieśnią religijną, ale też hymnem rycerstwa polskiego, dla Jagiellonów hymnem dynastycznym-koronacyjnym, a w 1506 roku umieszczono ją na stronie tytułowej "Statutu Królestwa Polskiego" J. Łaskiego, pełniła rolę hymnu państwowego (carmen patrium).
O czym jest ta pieśń?
To modlitwa - prośby skierowane do
Maryi-Matki Boga-Rodzicielki, Dziewicy - wierni proszą Maryję o
wstawiennictwo u jej Syna (pierwsza zwrotka). Druga zwrotka
to prośba do Jezusa za pośrednictwem Jana Chrzciciela, bo to on "przygotował
drogę Panu" i ochrzcił Jezusa. Modlący się proszą o "zbożny
pobyt", "rajski przebyt"- pobożne życie na ziemi, raj po śmierci - filozofia
tego czasu - hierarchia wartości.
Treść nawiązuje także i do
ikonograficznego motywu deesis-modnego w średniowieczu. Pieśń ta posiada
także cechy traktatu filozoficznego w myśl scholastyki-godzi rozum i
wiarę. Rola tej pieśni w polskiej historii jest znamienna - rodzaj sacrum - w
naszej kulturze zaznacza się silny kult Maryjny (Matka Boża jest postacią
szczególną - jest Matką Boga, Dziewicą, wybraną przez Boga,sławioną przez
Boga). Traci tu cechy ludzkie - to ubóstwienie, apoteoza, sakralizacja
Maryi.
Należy dodać, że pieśń ta stanowi dokument dziejów
języka polskiego - bezcenne źródło wiedzy o języku, wiedzy o procesach
zachodzących w polszczyźnie na przestrzeni wieków (archaizmy
fonetyczne, fleksyjne, składniowe, leksykalne czy
słowotwórcze).
Pieśń jest kunsztownie zbudowana jako
wiersz - wykorzystuje apostrofy - zwroty do
adresatów, prośby, rym, kontrast, refren...
Podane wiadomości
celowo mogą przypominać lekcję języka polskiego z czasów liceum, ale jest to
przypomnienie tekstu bardzo ważnego dla nas Polaków i wierzących
- "Bogurodzica" odwołuje się do treści biblijnych, do Księgi Życia uniwersalnej
i ponadczasowej. Kiedy będzie nam dane uczestnictwo w apelu
jasnogórskim, śpiewajmy "Bogurodzicę" pamiętając, że "Poezja daje poczucie
łączności" (S. Napierski) teraźniejszości z przeszłością i Biblią - Księgą
Życia.
Krystyna