Jan Kochanowski modli się psalmami
2015-11-13
Szczęśliwy mąż, który nie idzie za radą występnych...
Ps 1, 1
Myśl i dzieła Jana
z Czarnolasu (1530-1584) kształtowały i rozwinęły literaturę polską. Otrzymał
przydomek "ojca poezji polskiej" i określenie "umysł renesansowy", bo zdobył
wykształcenie, studiował historię i języki starożytne, znał języki obce, bywał
w świecie, wypracował własny system poglądów filozoficznych, pisał pięknym
językiem łacińskim i polskim, wykorzystywał starożytne gatunki (pieśń, tren, tragedię...), nawiązywał do mitologii,inspirował się
Biblią.
Literatura polska zawdzięcza mu:
- bogactwo obserwacji
świata, ludzi, trwałych i przemijających wartości;
- filozoficzną wizję
świata, Stwórcy i miejsca człowieka we wszechświecie;
- wzór
artysty - utalentowany, oddany muzom, niezrozumiany przez ludzi, samotny;
- ideał
sielskiej arkadii - pochwała życia wiejskiego, mit Czarnolasu;
- ideał
patriotyzmu ("A jeśli komu otwarta droga do nieba - tym, co służą ojczyźnie");
- wprowadzenie do literatury bohatera-dziecka-Orszuli i
przyznanie się do bólu i łez po śmierci córki (Treny);
- polską tragedię
nowożytną, pieśni, czyli początek polskiej liryki, tren, przekład "Księgi Psalmów"...
"Psałterz Dawidowy" (1579) to tłumaczenie biblijnej
"Księgi Psalmów" z łaciny, ale dzieło poety jest parafrazą tej księgi. Zapewne Kochanowski znał wcześniejsze tłumaczenia Walentego Wróbla, Jana Leopolity czy Mikołaja Reja, ale jego praca jest przykładem dzieła wyjątkowego. To przykład religijności określanej mianem humanizmu chrześcijańskiego.
Wystarczy spojrzeć na Pieśń XXV "Czego chcesz od nas, Panie...". Pieśń stanowi
przykład liryki inwokacyjnej i ma formę rozbudowanej apostrofy, skierowanej
do Boga. Ma pochwalny charakter i podniosłą tonację - nawiązuje do tradycji
psalmicznej. To hymn na cześć Stwórcy i Jego genialnego dzieła, świata i
człowieka. Obraz świata jest tu plastyczny, malarski, stąd kunsztowna metaforyka, liczne personifikacje, które tę urodę uwydatniają. Świat jest ogromnym kosmosem wypełnionym przez wielkie otchłanie, morza, lądy i niebo. Wszystko uporządkowane, bo każdy element rzeczywistości ma swe miejsce i przeznaczenie. Nic nie dzieje się przypadkowo, dzieło Boga jest stabilne i daje bezpieczeństwo. Świat jest piękny, powabny, misternie utkany przez Boga - Artystę:
"Tyś niebo zbudował,
I
złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował".
Natura hojnie obdarza
człowieka:
"Rzeki wód nieprzebranych wielką hojność
mają,
Wino, Jesień i jabłka rozmaite dawa".
Świat
dany przez Boga jest dziełem Sztuki, a Jego Twórca to Sztukmistrz Doskonały,
Wielki Architekt, który genialnie wszystko obmyślił, by człowiek mógł
zamieszkać w ziemskim edenie. Bóg to Absolut, źródło dobra i piękna. Człowiek
nie czuje wobec Niego dystansu, choć wie, że Bóg jest Doskonałością, ale też
siebie samego postrzega jako istotę obdarzoną podmiotowością, istotę kochaną, bezpieczną.
Utwór wyraża pogodną renesansową religijność
charakterystyczną dla epoki odrodzenia oraz koncepcję Boga
ponadwyznaniowego:
"Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno
Ciebie...".
To Bóg wszystkich ludzi, a Jego obecności doświadcza się na
każdym kroku, bo uczestniczymy w stworzonym przez Niego doskonałym
świecie:
"Człowiek w Twej pieczy uczciwie
Bez wszelakiej
lichwy żywie;
Pobożne jego staranie
I bezpieczne
nabywanie".
Krystyna
por.
Bogurodzica