2016-08-23
KRZYSZTOFA KAMILA BACZYŃSKIEGO (21 MARCA 1944)
Twórczość Baczyńskiego ukazuje okrutny czas zagłady, w którym chłopiec - patriota żył i tworzył jako „żołnierz, poeta, czasu kurz (…) śmierci się nie boję”, jak sam pisał. W wierszu „Których nam nikt nie wynagrodzi”… stwierdził:
(…) ojczyzno złej młodości,
Trudnej starości dniu narodzin (…)
Ta młodość w tej grozie jedna była czysta.
Pokolenie Kolumbów heroicznie zmierzyło się ze śmiercią, a Krzysztof jako żołnierz AK poległ w powstaniu warszawskim, walcząc za ojczyznę. Jego wiersze związane z doświadczeniami wojny są dramatyczne, ale autentyczne, bo oparte na zdarzeniach z życia. Pokolenie odczuwało obowiązek walki z okupantem, poeta zapewniał 22 lipca 1943 roku w wierszu „Pokolenie”:
(…) I tak staniemy na wozach, czołgach,
Na samolotach” ( …).
W zakończeniu wiersza nieśmiało pytał:
(…) czy nam postawią, z litości chociaż,
nad grobem krzyż.
Motyw Maryjny w wierszu "Modlitwa do Bogarodzicy” służy do ukazania beznadziejnej sytuacji polskich żołnierzy, którzy oddawali życie w czasie drugiej wojny w walce z okupantem. „Modlitwa”… należy do poezji maryjnej i nawiązuje do średniowiecznych utworów — „Bogurodzicy” oraz „Lamentu świętokrzyskiego”. Obydwa utwory odległe w czasie są uniwersalne — odbiorcami są walczący za ojczyznę.
Liryka inwokacyjna ma określonego adresata - tutaj Matkę Bożą , tę, która urodziła Boga, Matkę Chrystusa.
Zwrotka I
(…) byśmy milcząc umieli umierać (…).
Zwrotka II
Maryja pełni ważną rolę w dziejach wierzących — ma nadzwyczajne miejsce wśród świętych, jest naszą orędowniczką i pocieszycielką.
(…) Któraś była muzyki deszczem(…)
Daj nam usta jak obłoki niebieskie,
Które czyste-pod toczącym się gromem”(…)
To prośba o oczyszczenie sumienia, zachowanie niewinności, którą zabiera żołnierzom wojna.
Zwrotka III
Walczący proszą Maryję o atrybuty rycerskie - pas i ostrogi-symbole odwagi, męstwa, waleczności, ale pragną zachować człowieczeństwo:
(…) daj nam z ognia twego pas i ostrogi,
Ale włóż je na człowiecze ciała (…).
Zwrotka IV
Maryja łączy Niebo i Ziemię-sferę sacrum i profanum i jest Matką cierpiącą, jak cierpiące są matki Kolumbów:
(…) o, naucz matki nasze,
Jak cierpieć trzeba.
Zwrotka V
To zwrotka szczególna:
[Matko Boża],
(…) Która jesteś jak nad czarnym lasem
blask-pogody słonecznej Kościół,
nagnij pochmurną broń naszą,
gdy zaczniemy walczyć miłością.
Młodzi o czystych sercach nie potrafią bez skrupułów zabijać, to wbrew ich sumieniom. Jednak wojna i zabijanie łączą się ze sobą. Chociaż żołnierze musieli działać wbrew sobie - wybrali walkę za ojczyznę i mieli rozdarte serca. To tragizm Pokolenia Kolumbów, określonego jako „zamordowanego”.
Utwór jest uniwersalny - każda walka to trud, poświęcenie, przełamywanie serc i dusz walczących, bo zabijanie drugiego człowieka nawet na wojnie jest czynem nieludzkim i niezgodnym z etyką. Baczyński odczuwał odrębność losów swego pokolenia, które dorosło po to, by ginąć, pisał: ”tak się dorasta do trumny”... Wyrażone w wierszu uczucia są autentyczne, pełne dramatyzmu - wołają o pokój.
Matka Boża w „Modlitwie”… jest ludzka, bliska żołnierzom, cierpi z nimi jak ze swym Synem i innymi matkami. Jest także wzorem męstwa i odwagi, bo poddała się woli Bożej, choć to nie zmniejszyło Jej bólu.
Krystyna