Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Drogi wychowania

Boże obietnice i zamiary

2019-02-21

News

Biblijny program nauczania i wychowania jest niezmienny i wiecznie aktualny, gdyż pochodzi od Boga i objawia Jego wolę. Przekazuje Jego obietnice i odwieczne zamiary względem człowieka. Podstawowym zadaniem każdego nauczyciela jest wypełnianie i nauczanie praw i nakazów Bożych, ponieważ jest to uniwersalny system wartości, który przewyższa i łączy narodowości i kultury (por. Pwt 4,5-8.32-34).



rys. Anna Szadkowska OV


Czytaj!
Mt 5,17-20 (BP)

Nie sadźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Przyszedłem nie po to, aby je znieść, ale w wypełnić. Zapewniam was: Dopóki ziemia i niebo będą istnieć, nie zmieni się w Prawie ani jedna litera, ani jedna kreska, aż się wszystko spełni. Kto zniesie choćby jedno z najmniejszych przykazań i tak będzie nauczał ludzi, ten będzie najmniejszy w królestwie niebieskim. Kto je natomiast wypełni i nauczy wypełniać, ten będzie wielki w królestwie niebieskim. Dlatego mówię wam: jeśli nie będzie sprawiedliwsi niż nauczyciele Pisma i faryzeusze, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego.


Rozważ!

Bóg stopniowo objawiał siebie człowiekowi i powoli prowadził go do siebie, wychowując lud i ofiarując mu Prawa, które stało się wychowawcą aż do przyjścia Chrystusa (Ga 3,24; Rz 10,4). Od tego momentu wychowawca jest Osobą, który ma moc i władzę, która rozsyła apostołów, by szli i pozyskiwali uczniów we wszystkich narodach. To oni mają teraz nauczać, zachowując wszystko, co im nakazał. Istotne jest zapewnienie jedynego Nauczyciela, Pana i Mistrza: „A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do końca świata” (Mt 28,20; por. Mt 23,8-10; J 13,13)

W historii zbawienia Bóg wiernie wypełnia to, co przyrzeka: „(…) nie zawiodła żadna z obietnic pomyślności, które przekazał wam PAN, wasz Bóg. Wszystkie się dla was spełniły, ani jedna nie okazała się dla was fałszywa” (Joz 23,14; por. Pwt 28,1-14; Hbr 6,13; 10,23). Biblijne obietnice mają za przedmiot: przymierze, nadanie Prawa (Rdz 12,2n; Wj 4,22; Rz 9,4; Ef 2,12; 6,2), ziemię (Rdz 12,7; 26,3n; Kpł 20,24; Dz 7,5; Hbr 11,9), pokój i odpoczynek (Pwt 3,20; 1 Krn 22,9; 23,25; Hbr 4,1), królestwo (Jk 2,5), wieniec życia (1 Tes 2,19; 2 Tm 4,8; Jk 1,12; 1 P 5,4; Ap 2,10), dziedzictwo (Wj 34,9; Pwt 4,20; 1 Krl 8,51; Ga 3,29), zbawiciela (2 Sm 7,12; 22,51; Dz 13,23; Ga 3,16), Ducha Świętego (Łk 24,49; Dz 2,33; Ga 3,14; Ef 1.13).

Obietnica (gr. epaggelia) „urzeczywistniona” przekształca się w dobrą nowinę (ep-aggeli-dzomai; por. Dz 13,32; Rz 1,2; Ef 1,13). Zatem wszystkie obietnice znalazły w Chrystusie swoje „tak” (2 Kor 1,20).

Jedną z najpiękniejszych obietnic biblijnych jest tajemnica synostwa („dziecięctwa”) Bożego. Praktyka „adopcji”, aczkolwiek nie wspomniana wyraźnie w prawie Mojżeszowym, była znana w narodzie wybranym (Rdz 16,2; 48,5n; 50,23). Izraelici byli przekonani, że są przybranymi synami – dziedzicami samego Boga (Rz 9,4.25n; 2 Kor 6,18). W Starym Testamencie określenie „synowie/dzieci Boga” odnosiło się do różnych grup, które wezwane były do oddawania Bogu chwały (Ps 29,1; por. Ps 8,1-10). Jeszcze bardziej doktrynę o „dzieciństwie” Bożym rozwinęło chrześcijaństwo poprzez osobę Jezusa – Syna Bożego (Mk 1,1; J 1,12-13; 10,35; Rz 8,14-17.29-30; Ef 1,5-10) i działanie Ducha Świętego (Ga 4,5-7; 1 J 3,1n). Z czasem wyrażenie „dzieci Boże” stało się określeniem chrześcijan (por. Rz 8,16n.21; Flp 2,15; Hbr 12,7; 1 J 1,12; 3,1; 5,2). Ostateczne przybranie za synów Bożych jest jednak sprawą przyszłości (Rz 8,32; Ef 1,14).

Tymczasem potrzeba nieustannego oddziaływania wychowawczego względem człowieka. Ewangeliczny zwrot „wypełnić i nauczać wypełnić” związany jest z działalnością nauczycielską i znajomością etapów „pedagogii Bożej” (KKK 54-64). Autorytet i jedność Pisma Świętego potwierdzają odwieczny plan zbawienia zawarty w Prawie, u Proroków i w Pismach (Łk 24,44) oraz w świadectwach pism Nowego Testamentu (2 Tm 3,16; 2 P 1,19-21). Bóg „pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy” (1 Tm 2,4), czyli Jezusa Chrystusa (J 14,6). Wszystkie więc obietnice Boga prowadzą do Niego i tajemnicy Zmartwychwstania: „Jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także nasza wiara” (1 Kor 15,14). Katechizm Kościoła Katolickiego uczy: „Zmartwychwstanie Chrystusa jest wypełnieniem obietnic Starego Testamentu (Łk 24,26-27.44-48) i obietnic samego Jezusa w czasie Jego życia ziemskiego (Mt 28,6; Mk 16,7; Łk 24,6-7). Wyrażanie «zgodnie z Pismem» (1 Kor 15,3n) wskazuje, że Zmartwychwstanie Chrystusa wypełnia te zapowiedzi” (KKK 652).

Boże obietnice i zamiary potwierdzają więc szczególny związek między Bogiem a Jego ludem, stąd warto zapytać:

  • Jak bardzo Bogu zależy na „podtrzymywaniu” tych relacji (por. Pwt 9,26.29; Jr 10,16; Ps 28,9; 119,116; Ga 3,7-14)?
  • Jak Jezus uczył o „dziedzictwie/synostwie Bożym” (por. Mt 21,33-46; Łk 15,11-32)?
  • Jak Apostoł Narodów wyjaśniał naukę o „dzieciństwie Bożym” (por. Ef 5,5; Kol 3,24)?


Módl się!

Wszechmogący Boże, Ojcze naszego Pana Jezusa Chrystusa, wybrałeś nas „przed stworzeniem świata, abyśmy byli przed Nim święci i nieskalani w miłości”. Przeznaczyłeś nas też, „abyśmy się stali [Twoimi] przybranymi dziećmi przez Jezusa Chrystusa”. Takie było Twoje upodobanie, gdyż to ON jest Twoim Synem umiłowanym, Jego mamy słuchać, w Nim jesteśmy synami i córkami, i przez Niego możemy wołać „Abba, Ojcze”!

Żyj Słowem!

Plan zawarty w formule starożytnego hymnu na cześć Bożego dzieła zbawienia stanowi swoisty „katechizm”, w którym ukazany został odwieczny zamysł Boga wobec człowieka (Ef 1,3-14). Nieustanna Boża obecność i opieka (oddziaływanie wychowawcze) stają się źródłem modlitwy człowieka, który dziękuje za to, że został wybrany i uczyniony dzieckiem Bożym w Jezusie Chrystusie (w. 4), odkupiony i oczyszczony z grzechów (w. 7) i usłyszał słowo prawdy – Ewangelię o zbawieniu (w. 13).

Podejmij próbę wyróżnienia podstawowych tematów nauczania i wychowania w wierze w oparciu o wybrany hymn z listów św. Pawła.

ks. Jan Kochel

___________________________________

Działaj!

BOŻE OBIETNICE

Poproś, by dziecko opowiedziało co widzi na obrazku, zwracając uwagę że na poprzednich rysunkach były dwa labirynty.

Na ostatnich trzech obrazkach widać było dwa labirynty: Boży i ludzki. Teraz złączyły się w jeden. Kiedy tak się dzieje? (Gdy człowiek dopasuje swoją drogę do planów Bożych).

Widzimy, ze nauczyciel uczy Dreptusia jak to robić, jak rezygnować ze swoich, niedoskonałych, a często chaotycznych i kapryśnych zamiarów, na rzecz Bożych planów. Uczymy się tego czytając, rozważając i wprowadzając w życie słowa Pisma świętego.

Skutek naszego dobrego odczytania Bożych zamiarów widoczny jest na naszym obrazku. Labirynt nie jest pusty. Nie jest bezsensownym kluczeniem po zagadkowych i pełnych pułapek terenach. Czym jest możemy zorientować się po rysunku.

  • Co znajduje się w centrum labiryntu? (chleb)
  • Co widzimy przed wejściem? (ziarno)

Między początkiem (ziarno), a końcem (chleb) mamy jeszcze dwa elementy: kiełkujące ziarenko oraz kłos zboża. Są to znaki etapów wzrostu i rozwoju. Nie od razu z wrzuconego w ziemię ziarenka mamy chleb. Musi ono spokojnie przeleżeć jakiś czas w ziemi, dalej zacząć kiełkować oddając powoli swoje zapasy rodzącej się i przebijającej w górę roślince. Następnie powstaje źdźbło i kłos, a w nim wiele nowych ziarenek. Dopiero zebrane w czasie żniwa mogą być zmielone a z nich upieczony chleb. Proces jest długi i czasem wydaje się, ze przebiega po różnych drogach, ale przecież ostatecznie kończy się otrzymaniem wspaniałego daru, który podtrzymuje życie człowieka.

Bóg jest architektem naszej życiowej drogi i obiecuje nam, że nie będzie to bezsensowne błąkanie się po pustyni, ale droga w ściśle określonym kierunku, dająca nam rozwój i pozwalająca osiągnąć cel: nasze szczęście. Bóg dotrzymuje słowa. Warto z Nim współpracować.

Zaproponuj dziecku ćwiczenie cierpliwości. W oczekiwaniu na autobus, odwiedziny babci, otrzymanie prezentu lub nagrody. W nauce lub sprzątaniu pokoju. Zaczynamy w ten sposób od małego ziarenka, ale cel jest dużo większy.

Chleb w centrum Bożego labiryntu oznacza także największy skarb, jaki na ziemi obiecał nam Bóg i daje go nam, jeśli swoje drogi złączymy z Jego planami. Chodzi o „chleb z nieba” czyli Eucharystię. By ją przyjmować także uczymy się cierpliwości. Znakiem i ćwiczeniem tej cierpliwości jest tzw. „post Eucharystyczny”. Godzinę przed przyjęciem Ciała Chrystusa nie jemy. Nie spożywamy żadnego innego pokarmu. Jest to znak oczekiwania i podkreślenia ważności spotkania z Bogiem, Który dotrzymał obietnicy i karmi nas Swoim Ciałem. Zadbajcie, by przed następną Eucharystią, na którą się wybierzecie, przypomnieć o poście.

ks. Artur Sepioło


Forum Rodzinne - Odpowiedzi


  • Jak Jezus uczył o „dziedzictwie/synostwie Bożym” (por. Mt 21,33-46; Łk 15,11-32)?

Jezus, nauczając o dziedzictwie, synostwie Bożym, często posługuje się przypowieściami. W ten sposób prawda o przybranym synostwie staje się o wiele bardziej przystępna. Synostwo Boże jest stanem wyróżniającym Człowieka spośród innych stworzeń. W przypowieści o przewrotnych rolnikach (Mt 21, 33-46) Jezus ukazuje kontrast między mową pełną miłości wychodzącą od Niego a przewrotnością i chciwością faryzeuszów. Podobny jest układ przypowieści o synu marnotrawnym (Łk 15,11-32).

Pełne miłości i troski zachowanie ojca jest przeciwstawione przez niegodziwość wydawać by się mogło wiernego i sprawiedliwego syna, którego prawdziwa natura objawia się w obliczu - jego zdaniem - niesprawiedliwego postępowania ojca. Pan Bóg uczy nas w przypowieściach, jak przyjmować Jego tok myślenia; Jego sposób postrzegania, który jest przepełniony Miłością.

Rozważając przypowieść o synostwie Bożym, o synu marnotrawnym, musimy przyznać, że przeżywamy wewnętrzny bunt dokładnie w tym miejscu, w którym Jezus chce nas zaprosić do spojrzenia z Miłością na powracającego do domu syna. My natomiast utożsamiamy się w pierwszym odruchu z wiernym synem, który ciągle jest przy ojcu.

Również w codziennym wychowaniu nie tak rzadko zdarza się, że w pierwszym odruchu chciałoby się dać upust emocjom i w sposób nieewangeliczny (aczkolwiek po ludzku WYDAWAŁOBY SIĘ sprawiedliwy), karcić dzieci. Dopiero Boże spojrzenie, spojrzenie Miłości hamuje i powstrzymuje nas przed nierozsądnym zachowaniem i wychowaniem. Boża optyka działania, do której staramy się dążyć jest przepełniona Miłością i sprawia, że proces wychowania staje się wychowywaniem nie tylko do teraźniejszości, ale do wieczności.

Dorota i Jakub

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14091671

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu