Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Motyw snu w Biblii

Sen faraona

2020-01-27

News
Kiedy spojrzymy wkoło, to dostrzeżemy wielu ludzi. Każdy z nas jest inny. Różnimy się m.in. wyglądem zewnętrznym, sposobem ubierania się, cechami charakteru, ale też zdolnościami i zainteresowaniami. Dzięki temu uzupełniamy się i jesteśmy sobie nawzajem potrzebni. Każdy z nas doskonale wie, jak ważne jest pomaganie innym ludziom. Ale ważna jest też umiejętność dostrzeżenia swojej bezradności oraz słabości i przyjęcia czyjejś pomocy.


Czytaj!
Rdz 41,1-32

W dwa lata później faraon miał sen. Śniło mu się, że] stał nad Nilem. I oto z Nilu wyszło siedem krów pięknych i tłustych, które zaczęły się paść wśród sitowia. Ale oto siedem innych krów wyszło z Nilu, brzydkich i chudych, które stanęły obok tamtych nad brzegiem Nilu. Te brzydkie i chude krowy pożarły siedem owych krów pięknych i tłustych. Faraon przebudził się. A kiedy znów zasnął, miał drugi sen. Przyśniło mu się siedem kłosów wyrastających z jednej łodygi, zdrowych i pięknych. A oto po nich wyrosło siedem kłosów pustych i zniszczonych wiatrem wschodnim. I te puste kłosy pochłonęły owych siedem kłosów zdrowych i pełnych. Potem faraon przebudził się. Był to tylko sen.

Rano faraon, zaniepokojony, rozkazał wezwać wszystkich wróżbitów egipskich oraz wszystkich mędrców i opowiedział im, co mu się śniło. Nie było jednak nikogo, kto by umiał wytłumaczyć faraonowi te sny.Wtedy przełożony podczaszych rzekł do faraona: «Dzisiaj wyznam moje grzechy. Faraon, rozgniewawszy się na swego sługę oddał mnie, a ze mną i przełożonego piekarzy pod straż do domu przełożonego dworzan. I wtedy mieliśmy obaj jednej nocy sen, on inny a ja inny. A był tam z nami pewien młody Hebrajczyk, sługa przełożonego dworzan. Opowiedzieliśmy mu, a on wytłumaczył nam nasze sny, tłumacząc sen każdego z nas.I stało się tak, jak nam je wytłumaczył: mnie przywrócił [faraon] na mój urząd, a jego powiesił».

Wtedy faraon kazał wezwać Józefa. Wyprowadzono go więc pospiesznie z lochu, a on, ogoliwszy się oraz zmieniwszy szaty, przyszedł do faraona. Faraon rzekł do Józefa: «Miałem sen, którego nikt nie umie wytłumaczyć. Ja zaś słyszałem, jak mówiono o tobie, że skoro usłyszysz sen, zaraz go wytłumaczysz». Józef tak odpowiedział faraonowi: «Nie ja, lecz Bóg da pomyślną odpowiedź tobie, o faraonie».Faraon zaczął więc opowiadać Józefowi: «Śniło mi się, że stałem nad brzegiem Nilu. I nagle z Nilu wyszło siedem krów tłustych i pięknych, które zaczęły się paść wśród sitowia. A oto siedem krów innych wyszło za nimi, chudych i tak brzydkich, że podobnie brzydkich nie widziałem w całym Egipcie. Krowy chude i brzydkie pożarły owych siedem krów pierwszych, tłustych. Gdy te znalazły się w ich brzuchach, nie było wcale znać, że tam weszły; te, które je pożarły, były nadal tak samo chude jak poprzednio. I ocknąłem się. A potem zobaczyłem we śnie siedem kłosów wyrastających z jednej łodygi, zdrowych i pięknych.Lecz oto siedem kłosów zeschniętych, pustych, zniszczonych wiatrem wschodnim wyrosło po nich. I te puste kłosy pochłonęły owych siedem kłosów pięknych. A gdy to opowiedziałem wróżbitom, żaden nie potrafił mi wytłumaczyć».

Józef rzekł do faraona: «Sen twój, o faraonie, jest jeden. To, co Bóg zamierza uczynić, zapowiedział tobie, faraonie. Siedem krów pięknych - to siedem lat, i siedem kłosów pięknych - to też siedem lat; jest to bowiem sen jeden. Siedem zaś krów chudych i brzydkich, które wyszły za tamtymi, i siedem kłosów pustych i zniszczonych wiatrem wschodnim - to też siedem lat - głodu. To, o czym mówię faraonowi, Bóg uczyni tak, jak pokazał faraonowi. Bo nadejdzie siedem lat obfitości wielkiej w całym Egipcie. A po nich nastanie siedem lat głodu; i pójdzie w niepamięć cała ta obfitość w Egipcie, gdy głód będzie niszczył kraj. Nie będą już wiedzieli o obfitości w tym kraju wskutek głodu, który potem nadejdzie, bo będzie to głód bardzo ciężki. Ponieważ ten sen powtórzył się dwukrotnie, faraonie, Bóg to już postanowił i Bóg niebawem to uczyni.


Rozważ!

W starożytności podchodzono do snów z największą powagą. Wierzono, że to właśnie przez nie bogowie przekazują ludziom swoją wolę. Znaczenie snu było związane z zajmowaną pozycją społeczną, dlatego też największym szacunkiem cieszyły się sny faraonów i królów (np. Rdz 41; 1Krl 3).

W Rdz 41 można przeczytać o śnie faraona. Władcy Egiptu śniło się, że stał nad Nilem. Nagle z rzeki wyszło siedem pięknych i tłustych krów, które zaczęły się paść wśród sitowia. Następnie z Nilu wyszło siedem krów brzydkich i chudych. I wówczas wydarzyła się rzecz niezwykła – druga grupa krów pożarła te piękne i tłuste. Faraon momentalnie się przebudził. Jednak po chwili znów zasnął. Wtedy przyśnił się mu drugi sen. Tym razem dostrzegł w nim siedem pięknych i zdrowych kłosów wyrastających z jednej łodygi. Następnie wyrosło siedem kłosów pustych i zniszczonych przez wschodni wiatr. Ta druga grupa kłosów pochłonęła te pełne i zdrowe. Wówczas faraon znów się przebudził, a autor natchniony podsumował te wydarzenie słowami: „Był to tylko sen”.

Treść snu faraona świadczy o tym, że autor natchniony doskonale znał egipską rzeczywistość oraz tamtejszą mitologię. Na przykład Ozyrysa często przedstawiano w otoczeniu siedmiu krów, które zaopatrywały go w żywność po śmierci. Z kolei wyobrażeniem Izydy (bogini płodności i opiekunki rodzin) była złota figurka przedstawiająca właśnie krowę. Autor natchniony zaznaczył, że tłuste i piękne krowy pasły się w nadbrzeżnym sitowiu. Na podstawie egipskich malowideł zachowanych w grobowcach dowiadujemy się, że wielu faraonów spędzało swój wolny czas właśnie w tych sitowiach, gdzie zajmowali się myślistwem i rybołówstwem. Takie sitowia mogły również służyć za pastwiska.

Oba sny bardzo zaniepokoiły faraona, gdyż nie potrafił on o własnych siłach znaleźć ich wytłumaczenia. Poczuł się zatem bezradny, dlatego też poprosił o pomoc egipskich wróżbitów i mędrców. To właśnie mędrcy Egiptu, Edomu, Tyru i Sydonu cieszyli się na Bliskim Wschodzie największą sławą. Ci również nie byli w stanie objaśnić snów. Wówczas to przełożony podczaszych przypomniał sobie o Józefie, który nadal znajdował się w więzieniu. Sprowadzono więc Józefa z więzienia i postawiono przed obliczem faraona. Król Egiptu potraktował Józefa jako wykładacza snów. Taka instytucja oficjalnie istniała na starożytnym Bliskim Wschodzie, ale nie w Izraelu. Uważano bowiem, że tylko Bóg mógł wyjaśnić to, co chciał przekazać śniącemu za pomocą symbolicznych obrazów. Z drugiej strony wierzono, że Bóg dzielił się swą tajemną wiedzą z wybranymi przez siebie ludźmi. Kiedy zatem faraon poprosił Józefa o wytłumaczenie jego snów, ten odpowiedział: „Nie ja, lecz Bóg da pomyślną odpowiedź tobie, o faraonie”.

Król Egiptu – zwracając się do Józefa – powiedział: ḥălôm ḥālamtî. To zdanie można przetłumaczyć jako „śniłem sen”. Połączenie rzeczownika i czasownika o tym samym rdzeniu jest bardzo często spotykane na kartach Pisma Świętego. Następnie faraon opowiedział Józefowi o swoich dwóch snach. Izraelita poinformował króla, że oba sny mają jedno i to samo znaczenie oraz że dotyczą wydarzeń, które w najbliższym czasie rozegrają się w Egipcie. Siedem pięknych i tłustych krów oraz siedem pięknych i pełnych kłosów było zapowiedzią siedmiu lat urodzaju. Natomiast siedem krów brzydkich i chudych oraz siedem kłosów pustych i zniszczonych symbolizowało siedem lat posuchy i głodu. Warto wiedzieć, że w egipskim piśmie obrazkowym słowo „rok” miało właśnie znak krowy. Już niebawem okazało się, że faraon rzeczywiście miał sen proroczy…

Zastanów się:

  • Jakimi zdolnościami Cię Bóg obdarzył?
  • W jaki sposób wykorzystujesz swoje talenty dla dobra innych ludzi?
  • Czy w ostatnim czasie doświadczyłeś pomocy ze strony innych osób? Na czym ona polegała?
  • Czy w obliczu bezradności prosisz innych o pomoc?

 

Módl się!

Boże, Panie nieba i ziemi,

Ty w Twojej dobroci i miłości stworzyłeś wszystkich ludzi
na swój obraz i podobieństwo,
w niepowtarzalny sposób ubogacając każdego człowieka obfitością darów,
uzdolnień i charyzmatów.
Daj mi umysł zdolny rozpoznać,
serce pragnące pokochać
i wolę gotową rozwijać to wszystko,
czym mnie obdarzyłeś dla mojego szczęścia,
Twojej chwały oraz pożytku innych ludzi.

Spraw także, abym z wytrwałością zmierzał
- przez pracę i modlitwę -
do osiągnięcia miary wielkości według pełni wyznaczonej mi przez Jezusa,
Twojego Syna,
który z Tobą i Duchem Świętym żyje i króluje aż po wszystkie wieki.

Amen.

(http://www.grupaxjp.iap.pl/index.html?id=57018&site_id=56023)


Żyj słowem!

Podziękuj Bogu za ludzi, którzy pomogli Ci w życiu, gdy czułeś się bezradny i słaby.

ks. Łukasz Florczyk

fot. A. Macura

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza IV.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14092329

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu