Święci Młodziankowie (I w.)
2022-11-21
W nowy cykl rozważań
Szkoły Słowa Bożego pragniemy wejść z nadzieją w stronę otwartego nieba dla wszystkich
ochrzczonych i wierzących, a zwłaszcza tych najmniejszych – niewinnych dzieci (Ap 14,1-5). Sam Jezus uczył, że „do takich bowiem należy
królestwo Boga” (Mk 10,14). „Kto więc się stanie tak mały, jak to dziecko, ten
będzie największy w królestwie niebieskim” (Mt 18,4 BP). Idea dziecięctwa
Bożego – podobieństwa do obrazu Boga, zapisana jest
w akcie stworzenia (Rdz 1,26). Dzięki wierze możemy więc odkryć prawdę, że
jesteśmy dziećmi Bożymi i Boga możemy nazywać: Abba, Ojcze! (por. Rz 8,15; Ga 4,5; Ef 1,5; Mk 14,36).
Czytaj!
Herod widząc, że mędrcy zawiedli, wpadł w straszny
gniew. Posłał [oprawców] do Betlejem i całej okolicy i kazał pozabijać
wszystkich chłopców w wieku do lat dwóch, stosownie do czasu, o którym się
dowiedział od Mędrców. Wtedy spełniły się słowa proroka
Jeremiasza:
Krzyk
usłyszano w Rama,
płacz i jęk wielki.
Rachel opłakuje swe dzieci
i nie chce utulić się w żalu,
bo ich już nie ma.
Mt 2,16-18 (BT)
Rozważ!
Pierwszymi
zaproszonymi do chwały nieba okazały się betlejemskie dzieci po narodzinach
Jezusa Chrystusa. Żydowskim chłopcom z okolic Betlejem, zamordowanym na rozkaz
króla Heroda, Augustyn nadał tytuł flores martyrum („pierwiosnki
męczeństwa”). Ich kult rozwijał się już w II wieku, a w V w. był już
obecny w całym Kościele. O ich męczeństwie pisali już św. Ireneusz z Lyonu i
Cyprian z Kartaginy (II-III w.).
Rzeź
niewinnych dzieci została opisana w Ewangelii Mateusza oraz w apokryficznej Protoewangelii
Jakuba (22,1-2). W opisach tych pojawia się motyw prześladowania dziecka
królewskiego, które mają swoje źródło w tradycji żydowskiej – w hagadzie o
Mojżeszu, gdzie historii jego narodzenia i ocalenia (Wj 2) nadaje się nowy
obrót (zob. Józef Flawiusz, Antiquitates II, 9,2-3; J. Ratzinger –
Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu. Dzieciństwo, 144-147). Chłopcy
betlejemscy oddają życie, by ocalić nie tyle pretendenta do królewskiego tronu,
co samego Syna Bożego.
Bibliści zastanawiają się nad tym, ile było tych niemowląt? Betlejem w owych czasach mogło liczyć ok. 1000
mieszkańców. Niemowląt do dwóch lat w takiej sytuacji mogło być ok. 20-30.
Młodziankowie, jak powszechnie zaczęto ich nazywać, nie złożyli świadomie swojego życia za Chrystusa, ale
niewątpliwie oddali je z Jego powodu. Stąd nawiązanie do biblijnego
krzyku, bólu i płaczu matki Racheli w Rama – miasta w pobliżu Betel (ok. 8 km na
płn. od Jerozolimy). Według przepowiedni proroka Jeremiasza jest to wyraz okrutnych
doświadczeń wielu matek i ich niewinnych dzieci pomordowanych w imię ideologii,
polityki, prześladowań, deportacji, grzechu (por. Jr 31,15).
Święci
Młodziankowie z Betlejem zatriumfowali nad złem tego świata i zyskali koronę
męczeństwa. Otrzymali tzw.
„chrzest krwi” (łac. baptismus sanguinis) – to specyficzna forma chrztu,
która odnosi się do męczeństwa tego, kto umiera dla wiary chrześcijańskiej,
zanim rzeczywiście otrzymał sakrament chrztu.
W ikonografii
chrześcijańskiej scena śmierci Świętych Młodzianków pojawia się na wielu
sarkofagach, ewangeliarzach, drzwiach katedr, ambonach, mozaikach i freskach
(zob. Giotto, Padova - Cappella degli Scrovegni; Giovanni Francesco Baroto, Mikołaj
Poussin, Guido Reni, Dürer, Romanino, Piotr Brueghel, Bartolomeo Schedoni,
Rubens i in.).
W
Średniowieczu we wspomnienie Świętych Młodzianków (28 grudnia) wybierano
dziecięcego biskupa (łac. episcopellus), który zasiadał na tronie i
odbierał od dzieci hołd czci i posłuszeństwa; innymi późniejszymi zwyczajami były: błogosławieństwo dzieci (przetrwało do dziś), obdarowywanie ich upominkami oraz
zakładanie przez wiejskie dziewczęta wianków niewinności i czystości („Na
święte Młodzianki trza się stroić w wianki”; zob. EK XII, 1390).
Święci
Młodziankowie są uważani za patronów dzieci nienarodzonych oraz chórów
kościelnych. Od 1987 r. w Polsce odprawia się w ich wspomnienie msze św. w
intencji obrony poczętego życia oraz podejmuje się Duchową Adopcję Dziecka
Poczętego.
W Centrum
Młodzieży Niniwa w Kokotku k. Lublińca (diecezja gliwicka), prowadzonym
przez Misjonarzy Oblatów NMP, otwarto kaplicę pw. Świętych Młodzianków (3 maja
2022 r.). Podczas homilii bp Grzegorz Suchodolski – Przewodniczącym Rady ds.
Duszpasterstwa Młodzieży KEP, nawiązując do fresku przedstawiającego
Młodzianków z zielonymi palmami w ręku (zob. fot.), powiedział: „Kiedy patrzymy na te
zielone palmy, znak życia – zieleń i jednocześnie patrzymy na tych Młodzianków
w kolorze czerwieni, w kolorze męczeństwa, to od razu wiemy, że życie ma swoją
cenę, że życie ma swoją wartość, że ono nie jest nam dane jak jakaś chwilowa
zabawka do tego, by się w nim trochę pobawić, trochę wykorzystać, trochę z
niego wyłuskać, tak, aby być jak najbardziej pragmatycznym i konsumpcyjnym w
tym okresie między narodzinami a śmiercią. Ale jest ono nam dane po to, aby
naśladować Tego, który kocha – Jezusa. Tego, który umiłował nas do
końca”.
Warto w kontekście
pierwszych Męczenników Kościoła opowiedzieć sobie jeszcze na kilka pytań:
- Jakie jest nasze
podejście do życia (także do tego nienarodzonego)?
- Jak słuchamy dziś
biblijnego krzyku, płaczu i jęku wielkiego?
- Co robimy w
obronie Dzieci Nienarodzonych – Utraconych – Nieskazitelnych (Ap 14,5)?
Módl
się!
Kyrie
eleison. Chryste eleison. Kyrie eleison.
Święci Młodziankowie, pierwiosnki męczeństwa – módlcie się za nami!
Święci Młodziankowie, ziemia straciła was, płacząc, Niebo z radością
przyjęło,
Święci Młodziankowie, zgładził was władca okrutny, Stwórca przygarnął z
miłością, dając wam miejsce przy sobie,
Święci Młodziankowie, którzyście złożyli życie za Chrystusa z Jego powodu,
Święci Młodziankowie, pierwsze ofiary męczeństwa złożone Chrystusowi,
Święci Młodziankowie, którzy stoicie przy tronie Chrystusa odziani
jasnością,
Święci Młodziankowie, w świetle Królestwa wiecznego,
Święci Młodziankowie, których radość wiekuista opromienia,
Święci Młodziankowie, których szaty są opłukane we krwi purpurowej Baranka,
Święci Młodziankowie, niewinni, którzy z radością wysławiacie Pana,
Święci Młodziankowie, którzyście spośród ludzi zostali wykupieni na
pierwociny dla Boga i dla Baranka,
Święci Młodziankowie, którzy jesteście bez skazy przed tronem Boga,
Święci Młodziankowie, święci śpiewający pieśń nową przed tronem Boga i
Baranka,
Święci Młodziankowie, którzyście jeszcze nie potrafili mówić, a już wyznali
Chrystusa,
Święci Młodziankowie, wasze słabe ciałka nie były jeszcze zdolne do walki,
a już zdobyły palnę zwycięstwa,
Święci Młodziankowie, dzieci niewinne, które zazdrość władzy zgładziła,
Święci Młodziankowie, w białe szaty odziani idziecie w orszaku Baranka,
Święci Młodziankowie, godni chwały męczeństwa…
K: Zatriumfowali
nad światem i zyskali koronę męczeństwa. Nie doświadczywszy zła tego świata,
pokus ciała i podszeptów szatana.
W: Święci
Młodziankowie, męczennicy, patroni pomordowanych i nienarodzonych dzieci,
módlcie się za nami!
Módlmy się: Boże, nasz Ojcze, święci Młodziankowie
męczennicy obwieścili Twoją chwałę nie słowami, lecz śmiercią. Spraw, abyśmy
całym życiem wyznawali wiarę w Ciebie, którą głosimy ustami. Przez Jezusa
Chrystusa, Twojego Syna, naszego Pana i Boga, który z Tobą żyje i króluje w
jedności Ducha Świętego, przez wszystkie wieki wieków. Amen.
Żyj słowem Bożym!
W
świetle Pisma Świętego dziecko znajduje się w centrum historii zbawienia. Nie
tylko człowiek rodzi się jako dziecko, ale i sam Bóg stał się Dzieckiem. Możemy
więc mówić o „Ewangelii dziecka”, Evangelium vitae oraz o
różnych obliczach duchowego dzieciństwa. Nie oznacza to jednak propagowania
naiwności czy infantylizmu religijnego. Dziecięctwo symbolizuje postawę
poczucia własnej niewystarczalności przy równoczesnym otwarciu i zawierzeniu
siebie Bogu. Człowiek na mocy chrztu św. zostaje wyniesiony do godności dziecka
Bożego. Co zrobiliśmy z tym darem? Wg Worldometer w 2021 roku z powodu aborcji życie straciło co najmniej 42,6 mln dzieci poczętych. Ta liczba znacznie
przewyższa statystyki pozostałych przyczyn zgonów, w tym raka, HIV/AIDS czy
wypadków drogowych. Warto zatem angażować się w różne inicjatywy
Pro-Life, np. Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia, Klubów Pro-Life,
Duchowej Adopcji Dziecka Poczętego, Marszów za Życiem czy ruchu modlitewnego
„Lions for Life”.
ks. Jan Kochel
fot. Kaplica Świętych Młodzianków – Kokotek k.
Lublińca