Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Młodzi na ołtarze!

Św. Męczennicy z Chin (†1900)

2023-05-04

News
W gronie wyniesionych na ołtarze dzieci i młodzieży znajdują się m.in. pochodzący z Chin siedmioletni Paweł Lang–Fu i jego rodaczka, jedenastoletnia Maria Zheng Xu. Do Cesarstwa Żółtego Smoka chrześcijaństwo dotarło już w VII w. dzięki mnichom nestoriańskim, później wraz z słynnym Marco Polo w XIII w. przybyli tam franciszkanie, a w XVI w. jezuici z Michałem Ruggieri (†1607) i Mateuszem Riccim (†1610) zainicjowali nową misję, połączoną z zgłębianiem cywilizacji chińskiej (tzw. akomodacja). Zawsze towarzyszyło im prześladowanie. W XIX w. przywrócono wolność kultu i prawo otwierania szkół, ale równolegle w cesarstwie zyskiwać zaczęło tajne stowarzyszanie Yihequan („pięść w imię sprawiedliwości i pokoju”), które wywołało przewrót, nazywany powstaniem Bokserów (1899–1901). Stało się ono inspiracją i tłem krwawych pogromów chrześcijan. Śmierć męczeńską poniosło wtedy kilkadziesiąt tysięcy wiernych, a wśród nich dzieci, młodzież i dorośli. Chociaż obecne relacje Stolicy Apostolskiej i Chińskiej Republiki Ludowej są trudne i napięte Jan Paweł II w dniu 1 października 2000 r. kanonizował grupę 120 męczenników chińskich.

Wprowadzenie


Czytaj!

Zachowaj mnie, Boże, bo chronię się u Ciebie,
mówię Panu: «Tyś jest Panem moim;
nie ma dla mnie dobra poza Tobą».
Ku świętym, którzy są na Jego ziemi,
wzbudził On we mnie miłość przedziwną!
Ci, którzy idą za obcymi [bogami],
pomnażają swoje boleści.
Nie wylewam krwi w ofiarach dla nich,
imion ich nie wymawiam swoimi wargami.
Pan częścią dziedzictwa i kielicha mego:
To właśnie Ty mój los zabezpieczasz.
Sznur mierniczy wyznaczył mi dział wspaniały
i bardzo mi jest miłe to moje dziedzictwo.
Błogosławię Pana, który dał mi rozsądek,
bo nawet nocami upomina mnie serce.
Stawiam sobie zawsze Pana przed oczy,
nie zachwieję się, bo On jest po mojej prawicy.
Dlatego się cieszy moje serce, dusza się raduje,
a ciało moje będzie spoczywać z ufnością,
bo nie pozostawisz mojej duszy w Szeolu
i nie dozwolisz, by wierny Tobie zaznał grobu.
Ukażesz mi ścieżkę życia,
pełnię radości u Ciebie,
rozkosze na wieki po Twojej prawicy.

Ps 16(15),1-11 (BT)


Rozważ!

Pismo Święte, a zwłaszcza Psalmy, przekonują, że Bóg nie pragnie śmierci swoich czcicieli, lecz poddaje ich próbie i uznaje ich ofiarę jako „drogocenną w oczach Pana” (Ps 116,15; por. 16,10n; 72,14). Autor Ps 16 również uznał śmierć jako drogę połączenia się z Bogiem i okazję do otrzymania nagrody wiecznej. To Bóg jest najwyższym dobrem w życiu i po śmierci. Zapewne pierwsi męczennicy chińscy, zwłaszcza ci najmłodsi, nie mieli pełnej świadomości teologicznej swojej ofiary, ale może na ich ustach pojawiły się słowa Psalmisty:

Ukażesz mi ścieżkę życia,
pełnię radości u Ciebie,
rozkosze na wieki po Twojej prawicy
(Ps 16,11).

Śpiewy czy modlitwa dzieci są zawsze miłe Bogu: Z ust dzieci i niemowląt odbierasz chwałę / na przekór Twoim wrogom. Sprawiasz, że milknie mściwy nieprzyjaciel (Ps 8,3). Bóg odebrał też chwałę z ust dzieci chińskich Pawła Lang-Fu (7 lat) i Marii Zheng Xu (11 lat).

Pierwsza poniosła śmierć Maria Zheng Xu, która urodziła się ok. 1889 r. w Kou w prowincji Hebei. Wychowywała się w sierocińcu założonym przez misjonarzy katolickich we wsi Wanglajia. 24 czerwca 1900 r., powstańcy opanowali wieś, spalili kościół i zabili katolików, którym nie udało się uciec. Przy życiu pozostała Maria i trzy inne sieroty: Łucja Wang Cheng – 18 lat, Maria Fan Kun – 16 lat i Maria Qi Yu – 15 lat. Powstańcy zabrali je najpierw do Yingjia, później do Mazetang, a następnie do wioski Mala. Trzy młodsze dziewczynki płakały w drodze, pocieszała je Łucja. Po przybyciu do wsi wszystkie cztery odmówiły wyrzeczenia się wiary, po czym zostały zamordowane. Przeszyto je włócznią, potem ścięto im głowy.

Natomiast Paweł urodził się w 1893 r. w Lu, w północnej prowincji Chin. Był synem Langa Yang i Lang Yangzhi (zob. beatyfikowanych 17 kwietnia 1955 r. przez Piusa XII i kanonizowanych 1 października 2000 r. przez Jana Pawła II). Cała rodzina doświadczyła bestialstwa ze strony Bokserów. 16 lipca 1900 r. powstańcy, po zajęciu wsi, najpierw schwytali matkę, która była jeszcze katechumenką. Kiedy oświadczyła, że jest chrześcijanką, wywleczono ją z domu, a wtedy za nią pobiegł syn Paweł. Świadkiem zdarzenia był ojciec i sąsiedzi. Kiedy wszyscy zaczęli się wstawiać za nimi, żołdak zażądał, aby matka wyrzekła się wiary. Gdy spotkał się ze stanowczą odmową, przeszył włócznią matkę i syna, a ich ciała wrzucił do palącego się domu. Ojciec poniósł śmierć w tym samym dniu.

Okrucieństwo powstańców Yihequanu nie miało granic. Tylko niektóre z ofiar znane są z imienia i nazwiska. W latach 1946, 1951 i 1955 ukończono procesy beatyfikacyjne, a w 2000 kanonizacyjny. W ich czasie zdołano ustalić dane kilku grup męczenników. W tym gronie były dzieci i młodzież. Oprócz wspomnianych wyżej warto jeszcze wyróżnić, np. Szymon Qin Chunfu (14 lat) wraz z rodzeństwem i rodzicami, ponieśli śmierć 19 lipca 1900; podobnie Andrzej Wang Tianqing – lat 9 i Anna Wang – 14 lat, ponieśli śmierć z rodzicami 26 listopada 1901 r.; Jan Chrzciciel Zhou Wurui, 17 lat; Piotr Zhou Rixin, 19 lat; Filip Zhang (Czang) Zhihe (20 lat) i dwaj jego bracia z Linsian (prow. Shanxi); Magdalena Du Fengju, córka Marii Du Tianshi; siostry Róza Chen Aixie (22 lata) i Teresa Chen Jinxie (25 lat) (zob. Księga imion i świętych, t. 6, 309-319).

Modlitwa męczenników rozbrzmiewa w śpiewach psalmu 16:

Stawiam sobie zawsze Pana przed oczy,
nie zachwieję się, bo On jest po mojej prawicy.
Dlatego się cieszy moje serce, dusza się raduje,
a ciało moje będzie spoczywać z ufnością,
bo nie pozostawisz mojej duszy w Szeolu
i nie dozwolisz, by wierny Tobie zaznał grobu.

Wiara w zmartwychwstanie ciał jest jedną z tajemnic, które są najmniej akceptowane przez współczesnych katolików. Katechizm Kościoła Katolickiego uczy: „Przez śmierć dusza zostaje oddzielona od ciała, ale w zmartwychwstaniu Bóg udzieli naszemu przemienionemu ciału niezniszczalnego życia, ponownie łącząc je z duszą. Jak Chrystus zmartwychwstał i żyje na zawsze, tak wszyscy zmartwychwstaniemy w dniu ostatecznym” (KKK 1016). Ciało „jest podstawą zbawienia” – przekonywał już Tertulian, łaciński teolog z Kartaginy (†ok.190), a Benedykt XVI dodaje: „W Bogu jest miejsce również dla ciała” (Rzym, 15.08.2005). Wierzymy zatem w ciała zmartwychwstanie – dopełnienie stworzenia i odkupienia (por. KKK 1015). Na pytanie młodych: Dlaczego wierzymy w zmartwychwstanie „ciała”?, katechizm Yuocat odpowiada: „Bóg stworzył nas z ciałem i duszą. Na końcu świata nie pozostawi «ciała» ani całego stworzenia jak starej zabawki w kącie. W dniu ostatecznym wskrzesi nas w ciele – tzn. będziemy przemienieni, ale wciąż będziemy czuć się sobą. Również dla Jezusa to bycie w ciele nie było epizodem. Kiedy ukazał się jako Zmartwychwstały uczniowie widzieli rany na Jego ciele” (Youcat153; por. J 20,27; 1 Kor 15,35-37).

Męczennicy wszystkich epok przekonują nas, że ich ciała „będą spoczywać z ufnością” na moment ostatecznego zmartwychwstania. To jest tajemnicą, której zapowiedź odnajdujemy w Biblii. Bóg zbawia nie tylko ludzkiego ducha, ale zbawia całego człowieka, z ciałem i duszą (por. KKK 988-991; 997-1001).

Warto jeszcze zapytać:

  • czym jest dla nas życie wieczne?
  • Apostoł Paweł pytał: Czy to, co zasiane, powraca do życia, jeśli wpierw nie obumrze? (1 Kor 15,36) Do kogo odnosił te słowa?
  • św. Teresa z Lisieux, gdy umierała miała zaledwie 24 lata, a wyznała: „Nie umieram; idę do życia”. Jak reagują na takie odchodzenie w młodym wieku współcześni młodzi?


Módl się!

Panno Najświętsza z Sheshan, Wspomożycielko Wiernych, racz towarzyszyć Twoim najsłodszym spojrzeniem umiłowanemu narodowi chińskiemu! My, Twoje dzieci, solidarni z tym, co jest najbardziej autentyczne w sercu każdego człowieka, raz jeszcze stajemy u Twoich stóp, aby powiedzieć Ci o naszej miłości, o naszym cierpieniu, o naszym współczuciu, i aby złożyć w Twoim Sercu Matki w chwilach tak smutnych i dramatycznych lament tych, którzy cierpią, ofiar gwałtu, pragnienia tych, którzy łakną i pragną sprawiedliwości oraz nadzieje wszystkich tych, którzy pragną dobra ich kraju. Panno Najświętsza z Sheshan, Matko Miłosierdzia, wstawiaj się u Twego Syna, Odkupiciela człowieka, aby ci, którzy pogrążeni są w bólu, znaleźli pociechę i umocnienie, i aby tak wielkie cierpienie nie pozostało bezowocne. Uproś światło tym, którzy kierują losami tego wielkiego narodu, aby nie zabrakło im koniecznej mądrości w poszukiwaniu dobra wspólnego, którego podstawą jest szacunek dla prawdy, sprawiedliwości i wolności! Tobie polecamy w sposób szczególny wszystkich młodych wielkiego narodu chińskiego. O łaskawa, o litościwa, o słodka Panno Maryjo. Amen.

Modlitwa za Chiny św. Jana Pawła II


Żyj słowem Bożym!

Dzień Modlitwy za Kościół w Chinach jest odpowiedzią na prośbę Benedykta XVI wyrażoną w „Liście do biskupów, do kapłanów, do osób konsekrowanych oraz do wiernych świeckich Kościoła katolickiego w Chińskiej Republice Ludowej” z 2007 r. Papież prosił, żeby liturgiczne wspomnienie Najświętszej Dziewicy Maryi, Wspomożycielki Wiernych (24 maja), czczonej w sanktuarium maryjnym Sheshan w Szanghaju, stało się okazją dla katolików całego świata, by zjednoczyć się w modlitwie z Kościołem, który jest w Chinach. Apel papieża seniora jest aktualny: módlmy się o wolność religijną i dzieło ewangelizacji w tym kraju i całej Azji.

Panie Jezu Chryste, w sakramencie chrztu świętego uczyniłeś nas członkami Twojego Ciała, którym jest Kościół. Ty chcesz, abyśmy czuli się odpowiedzialni za naszych braci chrześcijan i wszystkich ludzi na całym świecie, zwłaszcza tych, którzy cierpią i są prześladowani. Prosimy Cię, przyjdź z pomocą Twojemu Kościołowi w Chinach. Daj, aby rozwijał się, ciesząc się prawdziwą wolnością swoich wiernych. Niech wzrastająca liczba wyznawców Chrystusa przyczynia się do duchowego rozwoju całych Chin. O to prosimy Cię za przyczyną Maryi, Królowej narodu chińskiego i świętych męczenników chińskich. Amen.

ks. Jan Kochel

fot. Męczennicy z Chin - wikipedia.pl

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza IV.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14092765

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu