Jak założyć parafialne Grupy słuchania - szkołę słowa Bożego?
2020-09-25
Prośba młodego kapłana, który w nowej parafii postanowił ożywić kręgi biblijne, skłoniła Redakcję do zainicjowania
parafialnych Szkół Słowa Bożego. Jak to zrobić? Bardzo prosto, chociażby na przykładzie niedzielnej lub tematycznej lektury tekstów biblijnych; zob.
ssb24.pl-kib
zob. Grupy słuchania - każda III środa miesiąca - kościół MB Częstochowskiej - Gliwice/Trynek godz. 18.30 Msza z homilią, później adoracja Najświętszego Sakramentu ze słuchanie Słowa Bożego.
* Papież Franciszek w szesnaste stulecie śmierci św. Hieronima (+420) napisał list apostolski o patronie biblistów, jednym z czterech wielkich doktorów Kościoła (doctor maximus explanandis Scripturis), słudze słowa Bożego, zakochanym w "ciele Pisma świętego”.
Oto jego wybrane fragmenty:
- Hieronim nie szuka w studium przelotnego zadowolenia jako celu samego w
sobie, ale traktuje je jako ćwiczenie życia duchowego, środek dotarcia
do Boga (...). Jego kultura zostaje oddana na służbę i jest przywoływana jako niezbędna
dla każdego ewangelizatora. Tak oto przypomina swojemu przyjacielowi
Nepocjanowi: „Mowa kapłanów niech się opiera na czytaniu Pisma świętego.
Chcę, żebyś był nie deklamatorem, krzykaczem plotącym bez sensu, ale
świadomym tajemnicy (mysterii) i w sakramentach (sacramentorum) Boskich
bardzo wykształconym. Potokiem słów i szybkością mowy wywoływać podziw u
niedoświadczonego pospólstwa jest oznaką ludzi nieuczonych. Człowiek
bezczelny tłumaczy często to, czego sam nie wie, a przekonawszy innych,
sobie również przypisuje wiedzę”.
- Studium Hieronima ukazuje się jako wysiłek podejmowany we wspólnocie i w
służbie dla wspólnoty (...). Fundamentem tej
komunii jest Pismo święte, którego nie możemy czytać sami: „Biblia
została napisana przez lud Boży i dla ludu Bożego, pod natchnieniem
Ducha Świętego. Jedynie w tej komunii z ludem Bożym możemy rzeczywiście
dotrzeć z naszym «my» do istoty prawdy, którą Bóg chce nam
przekazać”[22].
- (...) ofiaruje swoją pracę tłumacza i komentatora jako munus amicitiae
[posługę przyjaźni]. Jest to przede wszystkim dar dla przyjaciół,
odbiorców i adresatów jego dzieł, których prosi, by czytali je raczej
przyjaznym niż krytycznym okiem, a następnie dla czytelników, jemu
współczesnych i wszystkich czasów[25].
- Poświęcił się Pismu świętemu nie ze względu na gust estetyczny, ale
– jak dobrze wiadomo – tylko dlatego, że prowadziło go ono do poznania
Chrystusa, ponieważ nieznajomość Pisma świętego jest nieznajomością
Chrystusa[28].
- Starego Testamentu nie należy uważać za obszerny wykaz cytatów, które
udowadniają wypełnienie się proroctw w osobie Jezusa z Nazaretu.
Natomiast – bardziej radykalnie – jedynie w świetle postaci
starotestamentalnych można w pełni poznać sens wydarzenia Chrystusa,
dokonanego w Jego śmierci i zmartwychwstaniu. Stąd potrzeba ponownego
odkrycia w praktyce katechetycznej i kaznodziejskiej, a także w
traktatach teologicznych, niezbędnego wkładu Starego Testamentu, który
należy odczytywać i przyswajać jako cenny pokarm (por. Ez 3, 1-11; Ap
10, 8-11)[30].
- Namiętna miłość św. Hieronima do Pisma świętego przepojona jest
posłuszeństwem. Przede wszystkim wobec Boga, który wyraził Siebie
słowami wymagającymi słuchania pełnego czci[31], a w konsekwencji
posłuszeństwa również wobec tych, którzy w Kościele reprezentują żywą
tradycję interpretacji orędzia objawionego. „Posłuszeństwo wierze” (Rz
1, 5; 16, 26) nie jest jednak jedynie biernym odbiorem tego, co jest
znane. Wręcz przeciwnie, wymaga ono czynnego zaangażowania w osobiste
poszukiwanie.
- (...) należy promować formację obejmującą wszystkich chrześcijan, tak aby
każdy z nich mógł otworzyć świętą księgę i czerpać z niej bezcenne owoce
mądrości, nadziei i życia[36]. (...) Niestety, w wielu rodzinach chrześcijańskich nikt nie czuje się zdolny –
jak to zostało natomiast zapisane w Torze (por. Pwt 6, 6) – do
przekazania swoim dzieciom słowa Bożego, z całym jego pięknem, z całą
jego mocą duchową. Z tego powodu ustanowiłem Niedzielę Słowa Bożego[38],
zachęcając do modlitewnego czytania Biblii i poznawania słowa
Bożego[39].
- Różne sposoby, w jakie słowo Boże jest głoszone, rozumiane i przeżywane w
każdym nowym tłumaczeniu, ubogacają samo Pismo święte, ponieważ według
znanego wyrażenia Grzegorza Wielkiego wzrasta ono wraz z
czytelnikiem[46], otrzymując na przestrzeni wieków nowe akcenty i nowe
brzmienia (...). Biblia musi być stale przekładana na język i mentalność każdej kultury i
każdego pokolenia, także na globalną zsekularyzowaną kulturę naszych
czasów[47].
- [św. Hieronim] „Przez ciągłe czytanie i długotrwałe rozmyślanie uczynił serce swe biblioteką Chrystusową”[58]. (...) Patrząc na te półki, albo na te strony w sieci, trudno młodemu
człowiekowi zrozumieć, że poszukiwania religijne mogą być ekscytującą
przygodą, która łączy myśl i serce; że pragnienie Boga rozpalało wielkie
umysły na przestrzeni wieków aż do dnia dzisiejszego.
- [św. Hieronim]: „Pismo Boże często czytaj; a raczej świętej lektury nigdy z rąk swych nie wypuszczaj”[60]?
- Powierzmy się [Maryi], która lepiej niż ktokolwiek inny może nas nauczyć jak
czytać, rozważać, modlić się i kontemplować Boga niestrudzenie
uobecniającego się w naszym życiu.
zob. Franciszek, List apostolski Scripture sacrae affectus, Rzym - 30 września 2020; podaję za: GN
fot. Przy grobie św. Hieronima - grota w Betlejem - styczeń 2020 r.